دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۵
رونمایی از «مجموعه مقالات همایش تاریخ و همکاری‌های میان رشته‌ای»

نشست رونمایی و نقد و بررسی کتاب «مجموعه مقالات همایش تاریخ و همکاری‌های میان رشته‌ای» با حضور کارشناسان تاریخ برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به همت مرکز فرهنگ و اندیشه جهاد دانشگاهی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و همکاری پژوهشکده تاریخ اسلام نشست رونمایی و نقد و بررسی کتاب مجموعه مقالات همایش تاریخ و همکاری‌های میان رشته‌ای برگزار می‌شود. 

دکتر داریوش رحمانیان، استاد تاریخ دانشگاه تهران، دکتر حسن حضرتی، استاد تاریخ دانشگاه تهران، دکتر حسین مصباحیان، استاد  فلسفه دانشگاه تهران و دکتر نعمت‌الله فاضلی، استاد مطالعات فرهنگی و انسان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سخنرانان این نشست‌ هستند.

کتاب مجموعه مقالات همایش تاریخ و همکاری‌های میان رشته‌ای، شامل 26 مقاله نوشته استادان و کارشناسان است که به همت داریوش رحمانیان، در سال جاری منتشر شده است.

علوم مختلف در بین قدما حد و مرز خاصی نداشت و چند گرایش را در بر می‌گرفت. یک نفر می‌توانست در علوم مختلفی به تحصیل و تدریس و حتی تالیف بپردازد. بسیاری از دانشمندان در علوم مختلفی مهارت داشتند و آثار زیادی در این زمینه‌ها تالیف می‌کردند اما در دوران متاخر به دلایل مختلفی، هر دانشمندی در یک رشته و گرایش متخصص شد و از همه‌گرایی به تخصص‌گرایی رسیدند. با پیشرفت بشر و فرارسیدن عصر صنعتی، تخصص‌گرایی مورد تاکید قرار گرفت و به‌علت نیاز جوامع به افراد متخصص، این امر با استقبال روبه‌رو شد.

با این وجود، گاهی در مطالعات و تحقیقات نیاز به استفاده از دانش‌ها و تجارب دیگران در رشته‌ها و گرایش‌های دیگر است. علم تاریخ نیز از این قاعده مستثنی نیست و نیاز به استفاده از رشته‌های دیگر دارد. در همین راستا، پژوهشکده تاریخ اسلام در سال 1390 همایشی با عنوان تاریخ و همکاری‌های میان رشته‌ای برگزار کرد تا این موضوع را بیشتر مورد کنکاش و بررسی قرار دهد. اکنون مقالات این همایش به صورت کتاب حاضر چاپ و منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

همچنین نمایشگاه کتاب‌های تخصصی تاریخ نیز درکنار نشست، به همت پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می‌شود. 

نشست رونمایی و نقد و بررسی کتاب «مجموعه مقالات همایش تاریخ و همکاری‌های میان رشته‌ای» چهارشنبه (هفتم اسفندماه) از ساعت 15 تا 17 در تالار کمال دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار می‌شود./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها