جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۰
کشورهای در حال توسعه «پژوهش گروه متمرکز» را بخوانند

«راهنمای بین‌المللی پژوهش گروه متمرکز» با تاکید بر شرایط پژوهش در کشورهای در حال توسعه به توصیف فعالیت‌های لازم در برنامه‌ریزی پژوهش‌های بین‌المللی گروه متمرکز پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «راهنمای بین‌المللی پژوهش گروه متمرکز» (برای علوم اجتماعی و علوم بهداشتی) نوشته «مونیک هنینک» با ترجمه ایرج فیضی و مهسا طاهران کتابی کاربردی به‌شمار می‌آید که در 12 فصل تدوین و ترجمه شده است. 

پژوهش‌های کیفی از گرایش‌های تحقیقاتی است که منشا تمایل روزافزون به آن‌ها در سال‌های اخیر،‌ مفروض‌های عقل‌گرایی انتقادی به‌شمار می‌آید. با این وجود هنوز در ایران آثار روش‌شناختی کافی برای کاربردی کردن این گونه پژوهش‌ها، تالیف یا ترجمه نشده‌ است. به همین دلیل گاهی این نقد مطرح می‌شود که پژوهش‌های کیفی، فاقد ضرورت‌های روشی هستند و یافته‌های آن‌ها قابل تعمیم نیست. 

«مقدمه‌ای بر پژوهش گروه متمرکز»، «برنامه‌ریزی پژوهش بین‌المللی گروه متمرکز»، «آماده‌سازی راهنمای بحث»،‌ «آموزش تیم گروه متمرکز»، «انتخاب شرکت‌کنندگان»، «ترکیب گروه»،‌ «تعداد گروه‌ها و اندازه گروه»، «محل بحث گروهی متمرکز»، «اجرای بحث گروهی»، «ضبط بحث گروهی متمرکز»، «آماده‌سازی و تحلیل داده‌ها» و «نوشتن گزارش پژوهش گروه متمرکز» فصل‌های دوازده‌گانه کتاب است. 

«راهنمای بین‌المللی پژوهش گروه متمرکز» که مراحل مختلف اجرای روش گروه متمرکز را به‌طور دقیق، تفضیلی و گام‌به‌گام بیان کرده،‌ ابعاد مختلف اجرای بحث گروهی، آماده‌سازی داده‌ها و تحلیل آن‌ها را شرح داده است. در این کتاب علاوه‌بر توضیح شرایطی که پژوهشگر و جامعه مورد مطالعه هم‌زبان هستند، در شرایط ناهمسانیِ زبانی و قومیتی پژوهشگر و جامعه در سطح بین‌المللی و هم در یک کشور دارای اقوام و زبان‌های مختلف قابل استفاده است.

فصل‌های کتاب براساس مراحل اجرای دقیق، مثال‌ها و نمونه‌های عملی توضیح داده شده‌اند. فصل پایانی کتاب نیز به موضوع‌های مرتبط با گزارش یافته‌های پژوهش گروه متمرکز اختصاص دارد. در پایان هر فصل خلاصه‌ای از موضوع‌های کلیدی و فهرستی از اصطلاحات کلیدی ناآشنا آورده شده است. 

در مقدمه مولف نوشته شده است: «نخستین هدف این کتاب،‌ مستند کردن دستورالعمل‌ها، شیوه‌ها و چالش‌های کاربرد پژوهش گروه متمرکز در موقعیت و زمینه‌های متفاوت است. دومین هدف نیز تشویق برای شفافیت بیشتر در اجرای بحث گروهی متمرکز است. سومین هدف این کتاب، نحوه برقراری تعادل بین دقت روش‌شناختی و چالش‌های ناشی از موقعیت و زمینه پژوهش را نشان دهد.» 

چاپ نخست «راهنمای بین‌المللی پژوهش گروه متمرکز» (برای علوم اجتماعی و علوم بهداشتی) نوشته «مونیک هنینک» با ترجمه ایرج فیضی و مهسا طاهران در 456 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 20 هزار تومان به‌همت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و از سوی انتشارات تیسا در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها