دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۰
نگاهی به «اقتصاد دفاع در دوران جدید» از دریچه کتاب

نخستین چاپ کتاب «اقتصاد دفاع در دوران جدید» با تاکید بر اهمیت تخصیص هزینه به بخش دفاعی، به همت انتشارات ساقی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «اقتصاد دفاع در دوران جدید» عنوان اثری از حسین دری نوگورانی، عضو هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) است که در هشت فصل به همت نشر ساقی به بازار نشر عرضه شده است.

چهار فصل نخست کتاب به طرح موضوعاتی پیرامون «کلیاتی درباره اقتصاد دفاع»، «پیشینه علم اقتصاد دفاع»،‌ «روند و ترکیب هزینه‌های نظامی در جهان و ایران» و «پی‌‌آمد‌های اقتصادی هزینه‌های نظامی» اختصاص دارند. 

نویسنده در تحلیل مفهومی اقتصاد دفاع در فصل نخست آورده است: «تحلیل اقتصادی دفاع (ملی) عبارت مشترک اغلب جملاتی است که به‌عنوان تعریف اقتصاد دفاع بیان شده‌اند. کندی، اقتصاد دفاع را کاربرد علم اقتصاد برای تحلیل مسایل دفاع می‌‌داند.» 

نگارنده در ادامه این فصل پس از ارایه چند تعریف از اقتصاد دفاع‌، در یک جمع‌بندی، مفهوم اقتصاد دفاع را متضمن کاربرد ابزار‌های تحلیلی،‌ قاعده‌ها،‌ نظریه‌ها،‌ داده‌ها و روش تحلیل و استدلال اقتصادی برای تحلیل عالمانه مسایل دفاعی و مرتبط با دفاع ـ امنیت ملی و حل و فصل منازعه ـ اعم از جنگ بین‌المللی،‌ داخلی،‌ انقلاب،‌ شورش و تروریسم، دانسته است. 

«تخصیص بهینه منابع در درون بخش دفاع: برخی تکنیک‌های تخصیص منابع و بودجه‌بندی در درون بخش دفاع»،‌ «بازار نیروی کار نظامی»، «بازار تجهیزات نظامی» و «اقتصاد بسیج ملی» عنوان‌های چهار فصل بعدی کتاب حاضر را شامل می‌شوند. 

مولف در فصل هشتم این اثر، در مبحث ملاحظاتی اساسی درباره ارزیابی رقابت در عرصه تجهیزات دفاعی نوشته است: «نقادان اغلب اظهار می‌کنند که پیمانکاران دفاعی ناکارآمد هستند و ناکارآمدی،‌ فضای تک منبع بودن تدارک را نشان می‌دهد. بر این مبنا،‌ به نظر می‌رسد که برقراری رقابت، کاهش قابل توجهی در قیمت‌ها ایجاد کند.» 

نخستین چاپ کتاب «اقتصاد دفاع در دوران جدید» با شمارگان دو هزار و 200 نسخه در 408 صفحه، به بهای 16 هزار تومان به همت انتشارات ساقی منتشر شده است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها