شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵
افروغ «دیالکتیک خرد و جامعه» را به بازار کتاب فرستاد

«دیالکتیک خرد و جامعه (دریچه‌ای رو به حقیقت)» گفت‌وگوی سجاد نوروزی با عماد افروغ است. وی در این کتاب درباره زندگی و چگونگی شکل‌گیری اندیشه و دیدگاه‌های افروغ پرسش‌هایی مطرح کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «دیالکتیک خرد و جامعه (دریچه‌ای رو به حقیقت)» از مجموعه آثار عماد افروغ منتشر شد. این کتاب به گفت‌وگوی سجاد نوروزی با عماد افروغ درباره زندگی، چگونگی شکل‌گیری اندیشه و بررسی اصول کلی اندیشه اجتماعی و فلسفی وی اختصاص دارد و به‌صورت سوال و جواب تدوین و تنظیم شده است. 

در مقدمه این کتاب به‌قلم سجاد نوروزی آمده است: «در کتابی که پیش رو دارید فصل مفصلی به زندگی و زمانه دکتر عماد افروغ اختصاص یافته است و ایشان در آن به نحوه شکل‌گیری بنای اندیشه‌ای خود اشاراتی گویا داشته‌اند؛ در عین حال تلاش شده است که رئوس کلی اندیشه اجتماعی و فلسفی ایشان، و در بعض موارد با رجوع به برخی گفت‌وگوهای قبلی، در حوزه‌های مختلف بررسی شود. بررسی‌ای که توانست زوایای جدیدی از اندیشه ایشان را آشکار سازد، و به مسایلی کهن پاسخ‌هایی جدید بدهد. وقوع این امر تنها به دلیل ساختار اندیشه‌ای دکتر افروغ است.» 

«دیالکتیک خرد و جامعه» در 10 فصل با عنوان‌های «زندگی و زمانه»، «دینداری و روشن‌فکری»، «تبیین صدرایی انقلاب اسلامی»، «علوم انسانی؛ رویکردی انتقادی»، «عقل ابزاری و پوزیتیویسم معرفتی»، «هویت دینی و هویت ملی»، «دین و جهانی شدن»، «صلح در آیینه ادیان»، «فلسفه دین، فلسفه سینما» و «این روزها...» تدوین شده که پرسشگر با بیان سوال‌هایی به دغدغه‌های افروغ در هر حوزه می‌پردازد. 

افروغ در بخشی از کتاب و در پاسخ به یکی از سوال‌های حوزه «هویت دینی و هویت ملی»، می‌گوید: «به تعبیر آقای نولی، شکل‌گیری هویت ایرانی به عنوان یک انگاره سیاسی و مذهبی به اواسط دوران ساسانیان و پادشاهی اردشیر برمی‌گردد. در آن زمان، در پاسخ به بحران هویت دوران اشکانیان، مفهوم ایرانی به عنوان یک انگاره سیاسی، مذهبی و قومی شکل می‌گیرد. به تعبیر نولی این مفهوم احتمالا در سومین دهه آن سده به صورت رکن اساسی تبلیغات ساسانیان پدیدار می‌شود، اما تکامل این مفهوم حاصل یک روند درازمدت تاریخی است. هر چند قدمت انگاره ایران به عنوان یک ایده با کاربرد سیاسی به پیش از دوران اردشیر اول ساسانی نمی‌رسد،‌ لکن به معنای کم‌وبیش قومی و به عنوان یک انگاره مذهبی، این ایده ریشه در زمانی بس کهن دارد.» 

«دیالکتیک خرد و جامعه (دریچه‌ای رو به حقیقت)» از مجموعه آثار عماد افروغ به کوشش سجاد نوروزی در 328 صفحه، شمارگان دو هزار و 500 نسخه و بهای 15 هزار و 900 تومان از سوی شرکت انتشارات سوره مهر راهی بازار کتاب شده است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها