دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
بیگدلی، تاریخ اروپای قرون جدید و تاثیر فرهنگ اسلام بر اروپا را نوشت

علی بیگدلی، پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه شهید بهشتی دو کتاب «اروپا در قرون جدید» ‌و «تاثیر فرهنگ و تمدن اسلامی در بیداری غرب» را تدوین و برای چاپ آماده کرده است.

علی بیگدلی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: دو کتاب جدید با عنوان‌های «اروپا در قرون جدید» ‌و «تاثیر فرهنگ و تمدن اسلامی در بیداری غرب» را در دست انتشار دارم. «اروپا در قرون جدید» که در حال تصحیح آن هستم کتابی درسی برای دانشجویان پیام نور در هشت فصل است.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان این‌که «اروپا در قرون جدید» را با استفاده از منابع داخلی و خارجی نوشته‌ام، اظهار کرد: این کتاب 350 صفحه دارد و نقطه شروع کتاب از قرن چهاردهم میلادی و همزمان با مقدمات فروپاشی قرون وسطا به‌شمار می‌آید. در این دوره مسایلی چون سفر کریستف کلمب به قاره آمریکا، نظریه انقلابی کپرنیک، دیدگاه‌های مذهبی مارتین لوترکینگ و نظریه‌های سیاسی ماکیاولی به‌گونه‌ای موثرترین اتفاق‌ها برای شروع دوران رنسانس بودند. رویدادهای کتاب تا انقلاب فرانسه ادامه دارد. 

وی افزود: مسایل علمی این دوران به‌ویژه در قرن هفدهم میلادی که به قرن خِرَد شهرت داشت باعث شکل‌گیری رنسانس شد و رنسانس در اروپا نیز به تغییر تصور انسان مدرن از هستی انجامید و این مهم‌ترین بخش از کتاب «اروپا در قرون جدید» به‌شمار می‌آید. 

بیگدلی با اشاره به کتاب «تاثیر فرهنگ و تمدن اسلامی در بیداری غرب» نیز بیان کرد: مبنای این کتاب ورود مسلمانان در سال 711 میلادی به رهبری جبل‌الطارق به اروپا است اما به دلیل اختلافاتی که میان رهبران مسلمانان افتاد این لشکرکشی تا قلب فرانسه بیشتر ادامه نیافت. شاخه‌هایی از مسلمانان تا پرتغال نیز پیش رفتند اما اختلاف بین رهبران آن‌ها نتیجه فرهنگی نداشت و «شارل مارتل» با شکست دادن مسلمانان جلوی پیشروی آن‌ها در اروپا را گرفت. برخی از مسلمانان در این دوره از کوه‌های پیرنه به طرف اسپانیا رفتند. 

این پژوهشگر تاریخ اروپا افزود: تا سال 1479 میلادی که اروپاییان مسلمانان را از اندلس بیرون کردند، برخی از آن‌ها مسیحی شدند و برخی نیز به شمال اسپانیا و به سمت اروپای مرکزی رفتند. در این دوران یهودیان منطقه به دلیل حضور در دستگاه خلافت، منابع فلسفی مسلمانان را به طور پنهانی به اندلس و سیسیل بردند و این امر منجر به شکل‌گیری نهضت ترجمه متون عربی به زبان لاتین شد. این منابع با ورود به اسپانیا، فرانسه و انگلستان، مقدمات رنسانس در اروپا را فراهم کردند که اروپایی‌ها نیز بر سر این مساله توافق دارند. 

به گفته وی، کتاب «تاثیر فرهنگ و تمدن اسلامی در بیداری غرب» در حدود 460 صفحه است و از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر می‌شود. 

علی بیگدلی، متولد 1322، استاد دانشگاه شهید بهشتی، تاریخدان و کارشناس مسایل بین‌المللی است و کتاب‌هایی چون «ترورهای سیاسی در تاریخ معاصر ایران»، «سیاست خارجی رضاشاه»، «امارات خلیج فارس و مساله نفت»، «تاریخ اروپا در قرون وسطی»، «تاریخ سیاسی و اقتصادی عراق» و «تاریخ یونان و روم» را نوشته است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها