یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۳
تغذیه قهرمانان پارالمپیکی این‌گونه است

کتاب «تغذیه ورزشی برای ورزشکاران پارالمپیک» از سوی انتشارت راتلج منتشر شد. این کتاب هنوز به زبان فارسی ترجمه نشده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) این کتاب دستورالعمل‌های لازم را برای ورزشکاران معلول ارایه می‌دهد تا آنان بتوانند با نهایت توان و قدرت در رقابت‌های پارالمپیک حاضر شوند.

معلولیت ورزشکاران شرکت‌کننده در بازی‌های پارالمپیک تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارد و در نتیجه، تغذیه این افرد هم با یکدیگر  متفاوت است. به عنوان مثال، افرادی که دارای اختلالات مانند آسیب‌های طناب نخاعی، و فلج مغزی هستند، نیاز به یک رویکرد بسیار ویژه‌ای به مصرف انرژی، کربوهیدرات و... دارند.

به یقین ترکیب بدنی و توانایی‌ها و ناتوانی‌های یک معلول ایجاب می‌کند تا متخصصان حوزه تغذیه، برای هریک از گروه‌های معلولین برنامه غذایی خاصی را در نظر بگیرند و همچنین مکمل‌های غذایی و دارویی ویژه‌ای را برای آنان تهیه ببینند. این دقیقا موضوعی است که در کتاب  «تغذیه ورزشی برای ورزشکاران پارالمپیک» مدنظر قرار گرفته است.

وظیفه اصلی نگارش و تدوین این کتاب بر عهده «الیزابت براد» بوده است و البته برخی از فصل‌های این کتاب را متخصصانی دیگر نوشته‌اند.

در کتاب 266 صفحه‌ای «تغذیه ورزشی برای ورزشکاران پارالمپیک» که در رده مکتوبات پزشکی ورزشی جای می‌گیرد، فصل‌هایی با عنوان‌های «ورزش برای افراد با اختلال خاص» به قلم «پیتر ون ولیت»،«اصول تغذیه ورزشی» اثر «الیزابت براود و لوئیس برک»،«آسیب‌های نخاعی» به قلم «ویکتوریا گاسی، تولفری، جنیفر کرمپین و مایک پرایس»، « آسیب‌های فلج مغزی» اثر «جانت کرالند و کریگ بوید»،«تغذیه برای معلولان قطع عضو» به قلم «نانا ال. مایر و استفانی ادواردز»،« اختلال بینایی و شنوایی» به قلم «الیزابت براود»،«اختلالات فکری» به قلم «الیزابت براود»،«مسائل پزشکی، فارماکولوژی و تداخلات غذایی» اثر «ماتیاس استراپلر» و کلودیو پررت»،«استفاده از مکمل در ورزشکاران» به قلم «کلودیو پررت و گرگ شاو»،«ارزیابی ترکیب بدنی ورزشکاران» اثر«گری اسلاتر»،«مسائل علمی مربوط به تغذیه ورزشی» به قلم «سیوبهان گراوشای و جانت کراسلند» و «خلاصه و برنامه‌های آینده» نوشته شده توسط «الیزابت براود» وجود دارند.

کتاب «تغذیه ورزشی برای ورزشکاران پارالمپیک» با جلد گالینگور و به بهای 99.95 دلار از سوی انتشارت راتلج منتشر شده است. /

خبرنگار: محمدجواد سعیدی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها