پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۱:۲۰
«راهنمای درمان عوارض ناشی از شیمی درمانی» منتشر شد

کتاب «راهنمای درمان عوارض ناشی از شیمی درمانی(همراه آموزش بیمار)» برای کمک به بیماران تحت درمان با روش شیمی‌درمانی از سوی انتشارات تیمور‌زاده منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، طاهر انتظاری‌ملکی و ملوک حاجی‌بابایی نویسندگان این اثر پزشکی هستند. این کتاب با هدف آشنایی بیماران با عوارض داروهایی که برای درمان از آن‌ها استفاده می‌شود نگاشته شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است:« با توجه به این اصل که هر دارویی در کنار اثرات مثبت درمانی ممکن است اثرات سویی نیز داشته باشند،‌ داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی نیز مستثنی از این قضیه کلی نیست. این کتاب برای کاهش آلام بیماران تحت درمان شیمی‌درمانی تالیف شده است.»

مولفان این کتاب را در پنج فصل تالیف کرده‌اند در فصل نخست با عنوان«مهار مغز استخوان» به موضوع مغز استخوان به‌عنوان شایع‌ترین عارضه محدود‌کننده شیمی‌درمانی اشاره شده است. نویسندگان در این فصل،‌ شرایط مهار مغز استخوان را شرایطی برگشت‌پذیر اعلام کرده‌اند. در این فصل‌، به بیماران آموزش داده می‌شود که چگونه محیط زندگی خود را برای آرامش در مدت زمان شیمی‌درمانی فراهم کنند.

«عوارض گوارشی» عنوان فصل دوم است. در این فصل نیز نویسندگان عوارض گوارشی داروهای شیمی‌درمانی را از نظر گذرانده‌اند. در این فصل،‌ دستگاه گوارش بعد از مغز استخوان دومین ارگانی است که تحت تاثیر داروها قرار می‌گیرد. تهوع و استفراغ از منظر نویسندگان نخستین و مهم‌ترین عوارض گوارشی داروها هستند.

عوارض پوستی از دیگر عوارض شایع پس از شیمی‌درمانی است. نویسندگان در فصل سوم از این کتاب به این نوع عوارض مانند جوش،‌کهیر و التهابات پوستی پرداخته و بیماران را با این عوارض و نوع درمان آن آشنا کرده‌اند.

ارگان‌های ویژه، عنوان فصل چهارم از این کتاب است. نویسندگان در فصل پایانی از این کتاب به موضوع مشکلات طولانی مدت شیمی‌درمانی اشاره کرده و در آن به این عوارض که نشانه‌ها و درمان آن‌ها به طول می‌انجامد اشاره کرده‌اند.

نویسندگان با تالیف این کتاب سعی در بررسی نقاط تحت تاثیر قرار گرفته در شیمی‌درمانی داشته‌اند و در راستای بهبود وضعیت بیماران تحت شیمی‌درمانی دارند.

جلوگیری از تماس نزدیک با افراد سرماخورده یا دارای بیماری مسری مثل آبله‌مرغان و نداشتن تماس با گل و گیاه تازه از جمله مواردی است که به بیماران توصیه می‌شود.

استحمام روزانه، رعایت بهداشت دهان ودندان و تخلیه مثانه از دیگر توصیه‌‌های بهداشتی مولفان به بیماران تحت درمان است.

کتاب«راهنمای درمان عوارض ناشی از شیمی‌درمانی(همراه آموزش بیمار)» با شمارگان دو هزار نسخه در 84 صفحه،‌به بهای چهار هزار و 500 تومان نخستین بار از سوی انتشارات تیمور‌زاده به چاپ رسانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها