سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۹
برگزاری «هم‌اندیشی مسایل ایران‌شناسی» در دانشگاه تهران

«هم‌اندیشی مسایل ایران‌شناسی» از سوی گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی و ایران‌شناسی دانشگاه تهران با سخنرانی استادان و پژوهشگران این حوزه درباره مطالعات ایران‌شناسی در روسیه، آلمان، فرانسه، چین و ارمنستان برپا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی و ایران‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران «هم‌اندیشی مسایل ایران‌شناسی» را چهارشنبه (30 بهمن‌ماه) در این دانشکده برگزار می‌کند. 

در این مراسم که در دو بخش صبح و عصر برگزار می‌شود، استادان و پژوهشگران ایران‌شناس به بررسی مهم‌ترین مسایل حوزه ایران‌شناسی در ایران و دیگر کشورهای دنیا می‌پردازند. «هم‌اندیشی مسایل ایران‌شناسی» از ساعت 9 صبح با سخنرانی غلامحسین کریمی‌دوستان، رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی آغاز می‌شود و در ادامه محمود جعفری‌دهقی، رییس گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی و ایران‌شناسی دانشگاه تهران سخن می‌گوید. 

سید عبدالمجید میردامادی، معاونت پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی نیز در این نشست، گزارشی از فعالیت‌های علمی ـ پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی ارایه می‌کند. 

زهره زرشناس، رییس گروه ایران‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با موضوع «تاملی درباره دانش ایران‌شناسی در ایران» در این هم‌اندیشی سخنرانی می‌کند. جان‌الله کریمی‌مطهر، رییس انجمن ایرانی زبان و ادبیات روسی دانشگاه تهران نیز به «جایگاه ادبیات در ایران‌شناسی اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم روسیه» می‌پردازد. 

«من کجا هستم؟؛ مسایل اطلاع‌رسانی ایران‌شناسی» موضوع سخنرانی محسن جعفری‌مذهب از کتابخانه ملی ایران خواهد بود. نادر حقانی، پژوهشگر فرهنگ ایران نیز در این هم‌اندیشی به «جایگاه زبان و فرهنگ ایران در ایران‌شناسی قرن بیستم آلمان» می‌پردازد. همچنین محمدباقر وثوقی، استاد تاریخ دانشگاه تهران درباره «ایرانشناسی در چین؛ زمینه‌ها و مسایل» سخنرانی می‌کند. 

دیگر سخنرانان این مراسم «آندرانیک سیمونیان» استاد دانشگاه آزاد اسلامی است که درباره «اهمیت منابع ارمنی در پژوهش‌های ایران‌شناسی» مطالبی را بیان می‌کند. طهمورث ساجدی‌صبا، استاد زبان و ادبیات فرانسه نیز در این برنامه با موضوع «مقام ادبیات در ایران‌شناسی قرن بیستم فرانسه» سخن می‌گوید. سخنرانی پایانی این هم‌اندیشی را سید سعید فیروزآبادی درباره «ایران‌شناسی در کشورهای آلمانی‌زبان» بر عهده دارد. 

نشست «هم‌اندیشی مسایل ایران‌شناسی» از ساعت 9 صبح چهارشنبه (30 بهمن‌ماه) در تالار استاد باستانی‌پاریزی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار خواهد شد و حضور در آن برای علاقه‌مندان آزاد است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها