پنجشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳
«زبان بدن» را در یک کتاب بیشتر بشناسیم

چاپ دوم کتاب «زبان بدن» اثری از رامین کریمی با استناد به دیدگاه‌های متخصصان زبان بدن مانند «گوردون وینرایت»، «آلبن و باربارا پیز»، «ویرجینیا ریچموند» و «جیمز کروسکی» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب برای برقراری ارتباط موثر افراد با یکدیگر در رفتار کلامی و غیرکلامی نکته‌های ارزشمند و کاربردی بسیاری به مخاطبان ارایه می‌کند. 

نویسنده در بخشی از این کتاب آورده است که در بازار ایران، کتاب‌های زیادی درباره زبان بدن وجود دارد و آن‌چه موجب شد تا به نگارش این کتاب بپردازم، نامفهوم بودن این کتاب‌ها و نداشتن تصاویر کافی است، زیرا اگر کتاب زبان بدن به شکل یک فرهنگ مصور ارایه شود و با تصاویری گویا از حرکت‌ها، پیام آن حرکات به خواننده منتقل نمی‌شود.

این کتاب 10 فصل دارد که شامل زبان بدن و دانش ارتباطات، ارتباط چشمی، حالت چهره، حرکت‌های سر، شیوه ایستادن، زمان‌بندی، نقش فاصله‌ها و گفتار در زبان بدن، جنسیت و فرهنگ، زبان بدن برای بازیگران و نکته‌های کلیدی می‌شود.

در نخستین فصل این اثر که زبان بدن و دانش ارتباطات‌، نام دارد، می‌خوانیم که مردم در روابط بین‌ فردی‌شان رفتارهای جالب‌توجهی دارند که بعضی از این رفتارها جهان‌شمول‌ هستند و برخی دیگر به یک فرهنگ خاص منحصرند.

ارایه مثال‌های کاربردی به همراه تصاویر از نقاط جالب این کتاب است در نخستین فصل این کتاب می‌خوانیم: «سلام کردن در فرهنگ ژاپنی و ایرانی، برقراری ارتباط‌های بین فرهنگی گاهی مانند این است که رانندگی را با فرمان سمت چپ یاد بگیریم و بخواهیم در کشوری با فرمان سمت راست، برانیم! یکی از تفاوت‌های جالب توجه در ارتباطات این است که زبان کلامی وابستگی کاملی به زبان، به عنوان واحد ارتباط انسانی دارد.»

ارتباطات چشمی و حالت چهره‌

ارتباط چشمی، دومین فصل کتاب است که در آن آمده است که پژوهشگران دریافته‌اند که پاسخ ما به ارتباط چشمی، غیرارادی و غریزی است و گروهی از پژوهشگران بر این باورند که اهمیت تماس چشمی زمانی آشکار می‌شود که تلاش می‌کنیم، زمانی که کسی به ما نگاه کرد، رفتار اشتباهی از ما سر نزند.

در سومین فصل این کتاب، مباحث مرتبط با حالت چهره بیان شده‌ است. پیشگویی با استفاده از چهره، یکی از روش‌های قدیمی کاربرد زبان بدن است، در زبان بدن، نشانه‌های چهره، دومین مرحله بعد از چشم‌ها است، زیرا بخش مهمی از اطلاعات مربوط به احساسات مردم نسبت به یکدیگر را می‌توان از چهره‌شان به دست آورد. اغلب چهره افراد، اولین قسمتی از بدن است که جلب توجه می‌کند و به همین دلیل حالت آن در ارتباط‌های افراد با یکدیگر مورد توجه قرار می‌گیرد.

اطلاعاتی درباره حرکت سر، شیوه ایستادن و ظاهر را می‌توانید در فصل چهارم این کتاب بخوانید. در این بخش آمده است که حرکت سر در صحبت کردن و گوش دادن مهم است و اگر به طور مناسب استفاده شوند، می‌توانند به ما در ارتباط آسان‌تر کمک کنند و اگر به اشتباه استفاده شوند می‌توانند به سرعت اثر منفی بر رابطه با طرف مقابل داشته باشد.

درباره خواندن ذهن از طریق وضعیت بدن نیز مثال‌های متعددی برای درک بهتر این موضوع ارایه شده و به موضوع رفتارهای مثبت در برابر دیگران، رفتارهای منفی یا خصومت‌آمیز، رفتار بدون همدردی در برابر اشخاص و آویزان شدن دست‌ها از طرفین اشاره شده است.

در فصل پنجم این کتاب که به مبحث زمان و زمان‌بندی اختصاص دارد، نویسنده درباره ارایه این موضوع در کتاب خود آورده است که زمان می‌تواند جنبه قابل توجهی از ارتباط غیرکلامی را شامل شود و جنبه‌ای از زبان بدن را می‌توان با تمرین زمان‌بندی یا مطالعه بر روی کاربرد زمان آموخت. این‌که چه عواملی بر ارتباط‌ها بر دیگران اثرگذار است، زمان چه کاربردهایی در این میان دارد و چگونه می‌توانیم با استفاده از زمان ارتباط‌مان را گسترش دهیم در این فصل به آن پرداخته شده است. 

زبان بدن و فرهنگ کشورها

اگر می‌خواهید درباره نقش فاصله‌ها و گفتار در زبان بدن بیشتر بدانید بهتر است به سراغ ششمین فصل این کتاب بروید، در این فصل می‌خوانیم که معمولا برای شناخت و قضاوت افراد از فاکتورهایی مانند سن، جنس، عامل جذابیت، وجهه اجتماعی و تحصیلی‌شان استفاده می‌کنیم اما در این میان جنبه‌های کلامی یک گفت‌وگو نیز تاثیر زیادی در شناخت یک فرد و ایجاد علاقه و اعتماد به او دارد، ما گاهی در برخورد اولیه با یک غریبه، جذب زیبایی‌هایش می‌شویم ولی بعد از برخورد کلامی و توجه به نحوه صحبت کردن او کاملا منصرف شده‌ایم.

نقش جنسیت، فرهنگ و شغل در ارتباط افراد با یکدیگر عنوان هفتمین فصل این اثر که در آن به نقش فرهنگ متفاوت کشورها با یکدیگر اشاره شده است. در این مبحث آمده است که ارتباط بین فرهنگی موثر در دنیای مدرن به حدی مهم است که اختلال‌هایی نظیر این، باید مورد بررسی‌های آموزشی قرار گیرند، همچنین این نکته اهمیت دارد افرادی که در کشورهایی غیر از کشور خود زندگی یا کار می‌کنند، باید به زبان بدن، اهالی محل و زبان گفتاری‌شان آموزش ببینند. همچنین تفاوت‌های موجود در روش‌های کاربرد زبان بدن توسط افراد در سراسر دنیا، پژوهش‌های بسیاری انجام شده است.

دوست دارید بدانید چگونه می‌تواند دروغگوها را از هم تشخیص بدهید؟ بهتر است با تورق برگ‌های این کتاب به فصل هشتم برسید تا به نکات جالب و جذابی دست پیدا کنید. در این فصل می‌خوانیم که دروغگوها هر چند هم که خبره باشند، نمی‌توانند نشانه‌ها و سرنخ‌های گوناگونی که بی‌اختیار از آن‌ها بروز می‌کند را پوشش دهند و تعداد این نشانه‌ها آنقدر زیاد است که نمی‌توان تمامی آن‌ها را پوشش داد و اگر خوب به این نشانه‌ها دقت شود، تفاوت فاحش میان حرف و عمل‌شان را می‌توان تشخیص داد.

نویسنده در این بخش حالت‌های گوناگون یک فرد دروغگو را به اجرای کوچکتری مانند زبان بدن، هماهنگی میان احساس، رفتار و واژه‌ها، نوع روابط و زبان بدن و محتوای گفتار تقسیم کرده است تا با توجه به آن‌ها، افراد دروغگو به راحتی شناسایی شوند.

فصل نهم این کتاب نیز درباره موضوع زبان بدن برای بازیگران است. در این مبحث وضعیت‌های نمایشی از دیدگاه روان‌شناسی بررسی و تحلیل شده است. مخاطب در این فصل با 36 وضعیت کلاسیک در بازیگری آشنا می‌شود که بسیاری از آن‌ به جز جاذبه‌های هنری و نمایشی، امکان کاربرد در زندگی روزمره را نیز دارند.

و اما در آخرین فصل این کتاب نکته‌های کلیدی جالبی درباره زبان بدن به صورت ساده و روان نوشته شده است. در این بخش اصول کلی ارتباطات غیرکلامی و چکیده مباحث پیشین با هدف دسترسی آسان‌تر مخاطبان به مطالب ارایه شده است.

چاپ دوم کتاب «زبان بدن» در 308 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 700 نسخه و بهای 12 هزار و 500 تومان توسط انتشارات بهار سبز بر ویترین کتابفروشی‌ها قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها