جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
بررسی اصول مدل‌سازی هندسی در یک کتاب

کتاب «اصول مدل‌سازی هندسی در طراحی به‌کمک کامپیوتر» نوشته عباس وفائی‌صفت نخستین‌‌بار از سوی موسسه انتشاراتی جهان جام‌جم منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این اثر حاصل برنامه‌نویسی‌های متنوع مولف با استفاده از مدل‌های هندسی در حوزه طراحی و ساخت به‌کمک کامپیوتر است. این کتاب حاصل سال‌ها تدریس درس اصول مدل‌سازی هندسی در مقطع کارشناسی ارشد و کار مستقیم با انواع نرم‌افزارهای مربوطه مولف را در بردارد.

این اثر در پنج بخش ارایه شده است؛ در بخش نخست، مقدمه‌ای درباره مسایل کلی مربوط به مدل‌سازی هندسی در سیستم‌های طراحی به‌کمک کامپیوتر بیان شده است.

در بخش دوم، انواع روش‌های مدل‌سازی منحنی شامل NURBS، Spline ـ Bezier، Hermite با جزییات تشریح شده است. در بخش سوم، انوع روش‌های مدل‌سازی سطوح با استفاده از منحنی‌های ذکر شده، ارایه شده‌اند. در بخش چهارم، روش‌های ساخت مدل‌های توپر شامل مدل‌سازی مرزی، ساختمانی، پارامتریکی و فیچر تشریح شده است.

در فصل پایانی کتاب، ویژگی‌های مربوط به منحنی‌ها و سطوح، محاسبه کمترین فاصله میان دو جسم، محل تماس دو جسم و تبدیلات هندسی که کاربرد فراوانی در مدل‌سازی هندسی دارند، بیان شده‌اند. در انتهای هر فصل، سوالاتی مربوط به هر فصل، ارایه شده است.

در پیشگفتار کتاب آمده است:«کلیه فعالیت‌های مربوط به طراحی و ساخت به‌کمک کامپیوتر شامل نقشه‌کشی، تجزیه و تحلیل مدل، آنالیز طرح، طراحی قالب‌ها، طراحی فیکسچرهای کنترل، برنامه‌نویسی NC، سیستم‌های کنترل و اندازه‌گیری نیاز، به اطلاعات ریاضی مربوط به مدل هندسی دارند. در حقیقت، کاربردهای متنوع طراحی و ساخت به‌کمک کامپیوتر براساس الگوریتم‌هایی طرح‌ریزی شده‌اند که داده‌های ورودی آن مجموعه‌ای از اطلاعات مربوط به مدل هندسی می‌باشد.»

مولف، در بخشی از کتاب «اصول مدل‌سازی هندسی در طراحی به‌کمک کامپیوتر» برای بیان اهمیت نگارش آن، چنین بیان کرده است: «مدل‌سازی هندسی پایه و اساس توسعه نرم‌افزاهای CAD/CAM/CAE است. با شناخت روش‌های مدل‌سازی هندسی، امکان تدوین برنامه‌های متنوع و جدید در زمینه‌های طراحی و ساخت فراهم می‌آید.»

این اثر، اطلاعات اساسی درباره انواع مدل‌های هندسی شامل منحنی‌ها، سطوح، توپرها و ویژگی‌های آن‌ها در اختیار دانشجویان دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای رشته‌های مهندسی مکانیک، صنایع، کامپیوتر و همچنین پژوهشگران و صنعتگران کشور که در حوزه ساخت نرم‌افزار‌های مهندسی فعالیت دارند، قرار می‌دهد.»

نخستین چاپ کتاب «اصول مدل‌سازی هندسی در طراحی به‌کمک کامپیوتر» را موسسه انتشاراتی جهان جام‌جم با شمارگان یک‌هزار نسخه در 160 صفحه، به‌ بهای هشت هزار و 500 تومان راهی بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها