جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
چاپ آثار و رساله علما با اوج گرفتن مبارزات انقلابیون شدت می‌گرفت

مدیر چاپخانه مصطفوی درباره فعالیت این چاپخانه در جریان تاریخی انقلاب اسلامی گفت: در آن زمان با اوج گرفتن مبارزات انقلابی‌ها آثار شهید دستغیب و رساله علما را چاپ می‌کردیم.

جعفر مصطفوی، چاپخانه‌دار شیرازی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: همزمان با شروع جرقه‌های انقلاب گرایش مردم به خواندن کتاب‌های مذهبی، دینی و رساله علما بیشتر می‌شد. بنابراین، اصحاب قلم، ناشران و چاپخانه‌داران می‌کوشیدند به این نیاز مردم پاسخ دهند.

مدیرمسوول انتشارات ادیب مصطفوی ادامه داد: در آن دوران چاپ کتاب از تکنولوژی‌های امروزی برخوردار نبود. ما مجبور بودیم کتاب‌ها را پس از حروف‌چینی، با چاپ سربی به مرحله‌ای برسانیم و پس از عکس‌برداری از آن به طور افست، کتاب‌ها را چاپ و تکثیر کنیم.

مدیر چاپخانه مصطفوی بیان کرد: در دوران انقلاب مردم علاقه‌ویژه‌ای به خواندن و در اختیار داشتن رساله‌های تمام علما، آثار شهیدان دستغیب و محلاتی را داشتند. بنابراین، در این زمان شاهد تولید کتاب‌های دینی و مذهبی با شمارگان بیش از سی هزار نسخه بودیم.

وی افزود: از جمله کتاب‌های پرطرفدار چاپخانه مصطفوی و نشر ادیب مصطفوی می‌توان به کتاب‌های خضر وادی دهم، مکتوبات سلمان فارسی، ‌شکرانه عشق و تمام آثار شهید دستغیب اشاره کرد. پیش از وقوع انقلاب اسلامی تا چند سال پس از آن مرحوم سید محمد هاشم دستغیب، فرزند شهید آیت‌الله دستغیب برای چاپ و نشر آثار و اندیشه‌های پدرشان با ما همکاری‌های زیادی می‌کرد و دست‌ نوشته‌های وی را به چاپخانه مصطفوی می‌آورد.

مصطفوی یادآور شد: چاپخانه مصطفوی حدود 104 سال پیش فعالیت خود را آغاز کرد و از آن دوران تاکنون کتاب‌های مهم و متعددی در موضوعات ادبی، علمی، اجتماعی، هنری، دینی و مذهبی روانه بازار کتاب کرده است که اکنون نسخه‌هایی از آن‌ها در کتابخانه‌های بزرگ کشور موجودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها