یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳
فراخوان ارسال مقاله برای «همایش تاریخ و علوم سیاسی»

«همایش تاریخ و علوم سیاسی» از سوی گروه تاریخ و همکاری‌های میان رشته‌ای پژوهشکده تاریخ اسلام، اردیبهشت‌ماه سال 1393 برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند آثارشان را در محورهای اعلام شده تا سوم اسفندماه به دبیرخانه این همایش ارسال کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گروه تاریخ و همکاری‌های میان رشته‌ای پژوهشکده تاریخ اسلام «همایش تاریخ و علوم سیاسی» را 24 و 25 اردیبهشت‌ماه 1393، به منظور بسترسازی گفت‌وگوها و همکاری‌های میان مورخان و تاریخ‌پژوهان با اصحاب دیگر رشته‌ها برگزار می‌کند. این همایش در چهار بخش اصلی با عنوان‌های «مبانی معرفت‌شناسی، مفاهیم، نظریه‌ها»، «روش‌شناسی، رهیافت‌ها و تکنیک‌ها»، «حوزه‌های تعامل بین تاریخ و علوم سیاسی» و «تجربه تعامل: آموزش و پژوهش» برپا می‌شود.

در بخش «مبانی معرفت‌شناسی، مفاهیم، نظریه‌ها» مسایلی چون «ضرورت‌ها»، «امکان‌ها»، «موانع»، «آسیب‌ها» و «بایدها و نبایدها» بررسی می‌شوند. در محور «روش‌شناسی، رهیافت‌ها و تکنیک‌ها: دستاوردهای روش‌شناختی ناشی از تعامل و همکاری میان تاریخ و علوم سیاسی» نیز به مسایلی چون «تاریخ، علوم سیاسی و رهیافت‌های نهادگرایانه»، «ساختار و عاملیت در همکاری تاریخ و علوم سیاسی»، «تاریخ، علوم سیاسی و روش‌های کمی و کیفی» و «تحلیل محتوا، تحلیل گفتمان و ... در همکاری تاریخ و علوم سیاسی» می‌پردازد.

«تحول تاریخی نهادهای سیاسی (دولت، احزاب، حکومت، دیوان‌سالاری و... ـ با تاکید بر ایران و جهان اسلام)»، «تحول تاریخی جامعه مدنی (با تاکید بر ایران و جهان اسلام)»، «تاریخ، قدرت، جنسیت، نژاد، طبقه، زبان، ایدئولوژی، دین، فرهنگ و ...»، «تاریخ از پایین و سیاست مقاومت (جنبش‌ها، نهضت‌ها و ...)»، «تاریخ‌مندی و ناتاریخ‌مندی مفاهیم آزادی، عدالت و برابری»، «تاریخ، سیاست و یوتوپیا»، «تاریخ و نظم دموکراتیک»، «تاریخ، سیاست و موعودگرایی»، «تاریخ، سیاست و هویت»،‌ «تاریخ، سیاست و نظریه نخبه‌گرایی»، «اصطلاح‌شناسی سیاسی ـ تاریخی متون تاریخی، ادبی، دینی و...» و «معناکاوی اصطلاحات و مفاهیم سیاسی در متون تاریخی، ادبی، دینی و...» نیز در بخش «حوزه‌های تعامل بین تاریخ و علوم سیاسی» واکاوی می‌شوند.

مسایلی مانند «وضعیت آموزش و پژوهش در گروه‌های آموزشی تاریخ و علوم سیاسی از منظر همکاری‌های میان دو رشته»، «آسیب‌شناسی آموزش و پژوهش در گروه‌های آموزشی تاریخ و علوم سیاسی»، «نقد و بررسی برنامه‌های درسی رشته تاریخ و علوم سیاسی در همه مقاطع»، «تاریخ و سیاست در ذهن و زبان ایرانی(ذهنیت توطئه، اسطوره‌سازی، قهرمان‌گرایی، گذشته‌گرایی و ...)»، «آسیب‌شناسی بازنمایی تاریخ و امر سیاسی در رسانه‌های ایران»، «انجمن‌ها و موسسات و نهادهای هر دو رشته در ایران و جهان و چند و چون همکاری‌های آن‌ها» در بخش «تجربه تعامل: آموزش و پژوهش» پیگیری می‌شود.

آخرین مهلت ارسال چکیده مقاله برای این همایش سوم اسفندماه است و اصل مقاله‌ها نیز باید تا 20 فروردین‌ماه 1393 برای دبیرخانه این همایش ارسال شود. همایش دوسالانه «تاریخ و همکاری‌های میان رشته‌ای» نخستین‌بار با عنوان «تاریخ و همکاری‌های میان‌رشته‌ای» در اسفندماه 1390 برگزار شد. دومین همایش از سلسله همایش‌های دوسالانه نیز در اسفندماه سال جاری با عنوان «تاریخ و علوم سیاسی» برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند آثارشان را به نشانی inter@pte.ac.ir، گروه تاریخ و همکاری‌های میان رشته‌ای پژوهشکده تاریخ اسلام ارسال کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها