جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۷
ردپای جانوران را در کتاب دنبال کنید!

کتاب «ردپا و آثار جانوران» تالیف مشترک سعیده بنی‌اسدی و سعید چراغی کاربرد موثری در پیدا کردن آثار، ردیابی حیوانات و افزایش تجربیات و آگاهی علاقه‌مندان درباره جانوران وحشی دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «ردپا و آثار جانوران» دربردارنده فصل‌هایی درباره ردپا، آثار به جای مانده از فعالیت‌های تغذیه‌ای، سرگین‌ها، ادرار، ریمه‌ها و دیگر نمایه‌ها است که براساس گروهای مختلف حیوانات دسته‌بندی شده‌اند. 

در مقدمه کتاب آمده است: «ردیابی بیشتر نوعی فکر کردن است تا یک مهارت صرف. شما باید درباره رفتارشناسی و شیوه‌های حرکتی حیواناتی که رد آن را دنبال می‌کنید، آگاهی کامل داشته باشید تا بتوانید محل اثر پای بعدی و حتی قصد حیوان را پیش‌بینی کنید. همیشه ردیابی شامل دنبال کردن ردپاهای واضح و مشخص نیست؛ یک شاخه نازک شکسته در جهت مسیری که حیوان حرکت کرده، گلبرگ افتاده‌ای که در محل دیگری قرار داده شده و محل‌هایی که جانور به وسیله بو علامت‌گذاری کرده است نیز می‌توانند به‌عنان آثاری برای ردیابی به‌حساب آیند.» 

در نخستین فصل کتاب ردپای پستانداران و پرندگان بررسی می‌شود. این فصل به موضوع‌هایی همچون ساختار دست و پا، انواع روش‌های حرکت کردن، اندازه‌گیری گروه‌های ردپا و انواع ردپا در پرندگان می‌پردازد. 

در فصل بعدی سرگین حیوانات به‌عنوان یکی از نمایه‌های مهم در شناسایی عادت‌های غذایی آن‌ها و ویژگی‌های زندگی و رفتارشان مورد بررسی قرار می‌گیرد و فصل سوم به ریمه پرندگان اختصاص دارد. ریمه به بخش‌های غیرقابل هضم غذاهای پرندگان گفته می‌شود که به صورت توده‌های کم و بیش فشرده‌ای بالا می‌آورند. 

بررسی آثار فعالیت‌های تغذیه‌ای حیوانات موضوع فصل چهارم کتاب است. آثار به‌جای مانده بر درختان و بوته‌ها، آثار به‌جای مانده بر دانه‌ها، میوه‌ها و بقایای حیوانات شکارشده عناوین اصلی این فصل از کتاب را تشکیل می‌دهند. 

«لانه‌ها، آشیانه‌ها و مخفیگاه‌ها» عنوان فصل بعدی کتاب است. نویسندگان در این فصل به بررسی لانه‌ها و محل استراحت پستانداران شامل لانه‌های روی زمین، لانه‌های بالای سطح زمین و لانه‌های درون زمین و حیواناتی که در این لانه‌ها زندگی می‌کنند و همچنین آشیانه پرندگان، می‌پردازند و در آخرین فصل نیز دیگر نمایه‌ها همچون مسیرهای رفت و آمد علفخواران بزرگ، جوندگان کوچک و ماکیان و نمایه‌های ویژه از جمله ساییدن، تیز کردن چنگال، جنگیدن و نمایش دادن، گودال‌های آب و ریزش مو و پرها مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. 

در بخشی از کتاب درباره کاربرد لانه و آشیانه برای حیوانات می‌خوانیم: «کاربرد لانه و آشیانه برای پستانداران و پرندگان تا حدودی متفاوت است. پرندگان از آشیانه تنها به‌منظور تولید مثل استفاده می‌کنند و در بقیه طول سال آشیانه متروک می‌ماند و در فصل تولید‌مثل بعدی آشیانه بازسازی‌شده و یا از نو ساخته می‌شود. اما در پستانداران، لانه به‌مراتب کاربرد بیشتری دارد. اهمیت لانه برای بعضی پستانداران به حدی است که امکان بقای آن‌ها بدون وجود لانه تقریبا غیرممکن است. تعداد زیادی از حیوانات، در فصل زادآوری تنها یک لانه دارند که از آن برای تولید مثل و پرورش نوزادان خود استفاده می‌کنند و دربقیه طول سال به‌منظور فرار از رطوبت و سرما از یک لانه زمستانه استفاده کرده و در آن پناه می‌گیرند.» 

چاپ نخست کتاب «ردپا و آثار جانوران» تالیف مشترک سعیده بنی‌اسدی و سعید چراغی و زیر نظر دکتر افشین علیزاده در 288 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه و بهای 40 هزار تومان از سوی انتشارات ایران‌شناسی روانه بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها