چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۹:۳۵
كانديداي جایزه بهترین داستان کوتاه انگلستان سانسور شد

«حنیف قریشی»، نویسنده پاکستانی الاصل مقیم بریتانیا و یکی از نامزدهای دریافت «جایزه ملی داستان کوتاه بریتانیا»، پس از آن که پخش رادیویی داستان‌اش لغو شد، گفت كه «بی‌بی‌سی» دست به سانسور زده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، داستان «عروسی‌ها و گردن‌زنی‌ها»، نوشته «قریشی» به عنوان یکی از پنج داستان کوتاهی که به مرحله نهایی معتبرترین جایزه داستان کوتاه بریتانیا راه یافته‌اند، قرار بود دوشنبه شب از یکی از ایستگاه‌های رادیویی «بی‌بی‌سی» پخش شود اما مسئولان اين رسانه با اعلام این که اکنون «زمان مناسبی» برای پخش این داستان نیست از این کار خودداري کردند.

 در توضیح «زمان نامناسب»، این مسئولان به وضعیت نامعلوم «آلن جانستون»، خبرنگار «بی‌بی‌سی» در «نوار غزه» اشاره کرده‌اند که از یک ماه پیش مفقود شده است. در حال حاضر احتمال می‌رود که وی به قتل رسیده باشد. 

«عروسی‌ها و گردن‌زنی‌ها» داستان فیلمبرداری است که با دوربین خود سربریدن یک گروگان غربی را در عراق ثبت می‌کند. 

«قریشی» که صاحب رمان و فیلم‌نامه‌های مشهور بسیاری است، در واکنش به این اقدام «بی‌بی‌سی» ضمن ابراز عصبانیت خود، این تصمیم را ناشی از «حماقت» مدیران این شبکه دانست. 

«قریشی» همچنین با اشاره به بهانه مسئولان اين رسانه درباره سرنوشت «جانستون» گفت: «به نظر من او [جانستون] به عنوان یک خبرنگار ، مخالف سانسور بوده است. همیشه در تمام دنیا خبرنگاراني در شرایطی مشغول کار هستند که جان‌شان در خطر است. ما با حمایت از آزادی بیان می‌توانیم از آن‌ها پشتیبانی کنیم نه با سانسور کردن خودمان.»

 او همچنین در توصیف داستان‌اش گفت: «این [داستان] بی‌ارزش و کم اهمیت نیست بلکه تلاشی است برای بیان چیزی که اهمیت دارد. تصمیم «بی‌بی‌سی» در این باره کاملاً بی‌ارتباط به فحوای داستان و غیرعادلانه است.» 

این تصمیم «بی‌بی‌سی» در حالی اتخاذ می‌شود که چندی پیش پخش نمایشنامه‌ای با عنوان «نشان قابیل» از شبکه 4 اين رسانه با موضوع بدرفتاری نظامیان بریتانیایی با اسیران عراقی، تاثیر چشمگیری در سرد شدن واکنش مردم این کشور به ادعاهای کذب ملوانان انگلیسی درباره بدرفتاری ایرانیان با آن‌ها داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها