چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۵
با مردمان خونگرم جنوب در «سفر» آشنا شوید

چهل و دومین شماره ماهنامه «سفر» دربردارنده مطالبی جذاب و خواندنی درباره سفرهای زمستانی و جشن‌های ایرانیان باستان است. این ماهنامه در این شماره بخشی را نیز به معرفی آداب و رسوم مردمان خونگرم جنوب اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «میراث ملی و نگاه همسایگان» موضوع میزگرد این شماره ماهنامه «سفر» است که با حضور کارشناسانی همچون سعید خاصی‌پور، مشاور ارشد مدیرکل ثبت آثار میراث فرهنگی، فریبرز رییس‌دانا، پژوهشگر اجتماعی و اقتصادی و عرفان لاجوردی، کارشناس حقوق بین‌الملل به بررسی روند ثبت ملی آثار ایرانی در یونسکو و ایده ثبت چندملیتی می‌پردازد. 

مطلب بعدی این شماره به یکی از جشن‌های ایران باستان یعنی بهمنگان و آداب و رسوم ویژه این جشن اختصاص دارد. در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: «پس از هجوم سبز گیاه بر شاخه خشک زمستان، جشن بهمنگان، جشن آتش، جشن سده تاریکی و سردی ماه بهمن را به گریز ناگزیر وامی‌دارد و در پایان این ماه سرد که امید بارانی نیست جشن آبریزگان واپسین تلاش زمستان را به شادمانی می‌شوید و به پای بهار می‌ریزد. از میان بیست و اندی جشن از ایران باستان، جشن‌هایی که رنگ و بوی ملی و عمومی‌تری یافتند تاکنون برپا مانده و برگزار می‌شوند. جشن‌هایی که تا به امروز تداوم زندگی و بقای جامعه کهنسال ایرانی است.» 

«کبوترخانه، معماری اعجاب‌آور روستایی» عنوان مطلب بعدی «سفر» است که به معرفی یکی از بناهای زادبومی ایران می‌پردازد. کبوترخانه‌ها، مکان‌هایی هستند برای کبوتران که به منظوری خاص بنا شده‌اند. در طول تاریخ از فضولات این پرنده نیز در ساخت باروت تفنگ و هم به‌عنوان کود استفاده می‌شده است تا جایی که جمع‌آوری این فضولات، لزوم ابداع بنایی به نام برج‌ کبوترخانه را فراهم کرد. 

ایرانگردی این شماره ماهنامه به معرفی دو روستای گردشگری در شمال کشور یعنی سوباتان و ماسوله می‌پردازد. در این بخش خوانندگان با جذابیت‌های طبیعی و اجتماعی- فرهنگی این دو منطقه زیبا آشنا می‌شوند. 

«سفر» در ادامه مطالب خود به معرفی جاذبه‌های گردشگری دماوند و عکاسی از شب‌های برفی زمستانی این قله می‌پردازد و چند تکنیک عکاسی نجوم از فراز قله دماوند را ارایه می‌دهد. 

«برزیل در دقیقه 90» عنوان بخش بعدی این شماره است. در این بخش ابهامات کارگزاران سفر برای حضور در جام جهانی برزیل بررسی می‌شود. «دستور کار بلندبالای برزیل» و «جام ستاره‌ها» عناوین دیگر مطالبی است که در این بخش می‌خوانید. 

«سفر» در این شماره خوانندگان خود را راهی جنوب ایران می‌کند و زمینه آشنایی آن‌ها را با آداب و رسوم و فرهنگ مردمان این خطه از کشور فراهم می‌آورد. 

در بخشی از گزارش «مردمانی از جنس شرافت دریا» درباره جشن‌های مردمان خونگرم جنوب آمده است: «مردمان این منطقه، برای جشن‌ها و اعیاد، برنامه‌های مفصلی تدارک می‌ببینند، آداب و رسوم در این منطقه، به علت همجوار بودن با دریا و تماس کم آنان با مردم داخل فلات ایران، به آداب و رسوم دیگر نقاط ایران شباهت‌های کمتری دارد و شاید به این خاطر باشد که کمی عجیب و غریب جلوه می‌دهد مانند: مراسم زار، قبله دعا، قربانی برای بارش باران، زنبیل‌گردانی، دعا در امامزاده سیدمظفر و مولودی‌خوانی اشاره داشت که هریک از این مراسم ریشه در باورها و آداب اصیل مردمان این منطقه دارند و ارزش‌گذاری بر آن‌ها به حفظ و نگهداری فرهنگ‌های مردمی ایران کمک شایانی می‌کند.» 

این ماهنامه در جدیدترین شماره خود، تجربه زندگی با عشایر تیره هیبت‌لو را برای خوانندگانش فراهم می‌کند. در این گزارش با مکان زندگی این عشایر، جشن‌ها و شادی‌های آن‌ها و فعالیت‌هایشان آشنا خواهید شد. 

«گریزی به چال نخجیر»، «جیپ، سافاری، آفرود»، «چالش‌های اخلاقی در بازاریابی گردشگری» و «آخرین فصل لاله‌زار» برخی از عناوین پایانی این شماره ماهنامه «سفر» را تشکیل می‌دهند. 

چهل و دومین شماره ماهنامه «سفر» در 88 صفحه به سردبیری همایون ذرقانی و به بهای چهار هزار و 500 تومان منتشر شد.‌

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها