سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲
افسانه‌ها سبب دلخوشی مردم است

کتاب «شازده دریای خزر و 22 افسانه دیگر» نوشته سیدحسین میرکاظمی، نویسنده و ناشر ساکن استان گلستان از سوی انتشارات قدیانی منتشر شد. این نویسنده گفت که افسانه‌های این کتاب سبب دلخوش شدن و خوشحالی مردم امروز است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «شازده دریای خزر و 22 افسانه‌ی دیگر» شامل 23 افسانه مانند «شازده دریای خزر و گاومیش»، «شازده یونس و شاه دخت فرنگ»، «گرگ خوش باور»، «اسب سفید و اسب سیاه»، «قصه‌ رستم و اسفندیار و بهمن»، «هیرکان و هیرکانه» و «نوعروس قورباغه‌ای» است. 

سید حسین میرکاظمی، درباره ویژگی افسانه‌های کتابش گفت: این افسانه‌ها حکایت محتوایی اسطوره‌ای، اخلاقی، عبرت‌دهندگی و اندرزی دارند و از افسانه‌های بومی استان گلستان و افسانه‌های همجوار استان هستند. 

به گفته وی «افسانه‌های شازده‌ دریای خزر و 22 افسانه‌ی دیگر» همه گروه‌های سنی، از هفت تا هفتاد ساله‌ها را به سرزمین شگفتی‌ها و عجایب می‌برد و راهی سفر به دنیای قدیم می‌کند و سبب دل‌خوشی مردم به زندگی می‌شود.
 
میرکاظمی در مقدمه کتابش نوشته است: «برای درک عنصر حادثه‌زای (بر سر دوراهی) در افسانه ‌باید به دامنه و عرصه‌ وسیع‌تر و لایه‌های رسوب مآب عمق جهان‌بینی‌های ایرانی بپردازیم.» 

در بخش دیگری از این مقدمه می‌خوانیم:‌ «دو راهی، بر سر دوراهی و دو راه مضمون رویکرد فرهنگ رسمی ایران در ادبیات عوام و قصه‌های عامه را تداعی و یادآوری می‌کند؛ دوگانه بینی پایه حاکم در سیر جهان‌بینی‌های ایرانی است. و با تظاهر به خیر و شر برای مهار و رام کردن ذهنیت مطلق‌گرای انسان عصر اساطیری است.» 

کتاب «شازده دریای خزر و 22 افسانه دیگر» در 140 صفحه با شمارگان یک هزار و 650 جلد از سوی نشر قدیانی منتشر شد.

سيدحسين ميركاظمي اديب و نويسنده ساكن در استان گلستان است. وی تاكنون 10 جلد كتاب  با موضوع افسانه نوشته است. «هفت پری دريای» و «32 قصه از سرزمين ايران» از سوی نشر قديانی، «قصه‌های مردم مهربان» از سوی نشر چشمه و «افسانه‌های ديار هميشه بهار» از سوی نشر سروش نمونه كتاب‌های داستانی هستند كه به ‌قلم ميركاظمی نوشته شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها