دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۱
گربه جسور ایرانی به «سرزمین من» آمد

پنجاه و سومین شماره ماهنامه ایرانشناسی و ایرانگردی «سرزمین‌من» با گزارش‌ها و مطالبی جذاب و خواندنی درباره گربه کاراکال، بازی‌های ایرانی، زندگی صائبین مندائی در ایران و همینچنین راهنمای سفر بهمن‌ماه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پرونده‌ ویژه این شماره «سرزمین من» به بررسی ابعاد جانورشناسانه زندگی کاراکال، از گربه‌سانان ایران‌ اختصاص دارد. «سرزمین من» در پرونده گربه جسور، خوانندگان را با نحوه زندگی این جانور زیبا و زیستگاه او در ایران آشنا می‌کند. کاراکال با اندام تقریبا کوچک خود، از مناطق خشک و بیابانی تا نقاط سرد و مرتفع به شکار طعمه‌هایی تا چند برابر وزن خود می‌پردازد.

«صائبین مندائی» عنوان گزارش تصویری این شماره از «سرزمین‌من»  است. نام این مردمان سه ‌بار در قرآن کریم آمده و در ردیف اهل کتاب قرار می‌گیرند. مندائیان در آب جاری مراسم غسل تعمید به‌جا می‌آورند و به همین دلیل هم رودهای خوزستان محل مناسبی برای زندگی آنان است. این مطلب گزارشی تصویری است از برخی مراسم آن‌ها که عموما در کنار رود کارون انجام می‌شود.

جالب‌ترین بخش‌ این شماره «سرزمین‌من» گزارشی با عنوان «بازی‌های سرزمین ‌من» است که ضمن بیان تاریخچه بازی‌ در ایران، بازی‌های سنتی و محلی امروزین  را مرور و بررسی می‌کند. در این گزارش چند نمونه از بازی‌های ایرانی همراه با عکس‌ معرفی شده که در مناطق مختلف کشور مشترک است و بعضی از آن‌ها هنوز هم در بین ساکنان مرسوم است.

گزارش رنگارنگ و جذاب «نقش دیروز، تار و پود امروز» در بخش نگارخانه «سرزمین من» آمده است. این بخش از مجله به سراغ آثار یکی از هنرمندانی رفته که با استفاد از فرم‌ها و تکنیک‌های صنایع‌دستی ایران، آثار زیبایی را خلق می‌کنند که نگاهی به نحوه زندگی ایرانیان در قدیم دارند.

دوازدهمین سفرنامه اصغر عبداللهی در «سرزمین‌ من» سفری است زمستانی به جاده پرطرفدار چالوس، «چالوس با طعم نیما» عنوان این سفرنامه است. نکته جالب‌توجه در این سفرنامه این است که نویسنده در این سفر قصد رسیدن به مکانی مشخص را ندارد و تنها هدف او توصیف زیبایی‌های مسیر است.

«تخصص: نوردهی طولانی» دومین قسمت از دور جدید کارگاه عکاسی «سرزمین ‌من»  است. در این مطلب مایکل کنا از فوت و فن عکاسی می‌گوید. از وی امروز به‌عنوان یکی از بزرگ‏ترین عکاسان منظره و جنگل‏های اورگن، که تصاویر سیاه و سفید بسیار مشهوری از آن‌ها تهیه کرده، نام برده می‌شود. 

«سرزمین من» در این شماره نیز پیشنهادهایی هیجان‌انگیز برای سفر در فصل زمستان ارایه می‌دهد. در بخش «طبیعت» این گزارش، مطلب «جاده دریایی» مسافران را به یکی از زیباترین جاده‌های جنوبی ایران، یعنی جاده ساحلی دلوار به دیر می‌برد. «رکاب‌های کویری» علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری و ماجراجویی را به قلعه کرشاهی در کویر پشت‌ریگ کاشان می‌برد. راهنمای سفر این شماره از مجله پیشنهادی هم برای طرفداران ورزش‌های زمستانی دارد. 

سفر به بندر افسانه‌ای سیراف در بخش «میراث»، این شماره از مجله آمده است. در زیرمجموعه موزه‌گردی هم مطلب «کارگاه هنر ایران‌زمین» خوانندگان را برای گشت‌وگذار در پژوهشکده هنرهای سنتی می‌برد. خوانندگان «سرزمین‌من» در بخش «خرید» هم می‌توانند با مطلب «قلم‌کار نقش جهان» درباره نحوه ساخت و خرید پارچه‌های قلم‌کار اصفهان اطلاعاتی کسب کنند. همچنین در این شماره، گزارش «آش پرنده» در زیرمجموعه «سفره ایرانی» شیوه طبخ آش کلم قمری را آموزش می‌دهد. 

پنجاه و سومین شماره ماهنامه ایرانشناسی و ایرانگردی «سرزمین‌ من» در 100 صفحه به سردبیری رضا مختاری و بهای سه‌هزار و 500 تومان منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها