شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۶
نروژی ها 135 هزار عنوان کتاب را رایگان می خوانند

کتابخانه ملی نروژ امکان دسترسی به بیش از 135 هزار عنوان کتاب را به صورت رایگان در اینترنت برای اهالی این کشور فراهم کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، علاقه مندان به مطالعه به زودی قادر خواهند بود کتاب های مختلفی را به صورت رایگان در اینترنت مطالعه کنند. از داستان های جنایی یو نسبو گرفته تا رمان هایی از کنوت هامسون نویسنده برنده نوبل و داستان های ترسناک استفن کینگ. به علاوه کتابخانه ملی این کشور در نظر دارد تا شمار این آثار را به 250 هزار اثر برساند.

به گفته مدیر کتابخانه ملی نروژ این نخستین مرحله ای این طرح است که طی آن کتاب هایی که تحت حمایت قانون کپی رایت هستند به صورت رایگان در دسترس عموم قرار می گیرند. کتاب های یاد شده آثاری هستند که قبل از سال 2001 منتشر شده اند. این کتابخانه دیجیتال از طریق توافق کتابخانه ملی با انجمن کوپینور که نمایندگی بیش از 22 انجمن مربوط به منافع نویسندگان و ناشران را عهده دار است، این کتابخانه دیجیتال را راه اندازی کرده است.

این کتابخانه برای دیجیتالی کردن هر صفحه از یک کتاب، بدون در نظر گرفتن پرفروش بودن یا نبودن آن، مبلغ معینی را به انجمن کوپینور می پردازد. این رقم در سال گذشته در حدود 4.3 سنت بود اما امسال به 3.9 سنت کاهش یافته است.

نکته حائز اهمیت در این زمینه آن است که از قرار معلوم راه اندازی این کتابخانه دیجیتالی جدید موجب کاهش میزان فروش کتاب در این کشور نشده است. به عقیده مدیر کتابخانه ملی نروژ این کتابخانه دیجیتالی بخصوص به کتاب هایی که دیگر در بازار موجود نیستند یک حیات دوباره هدیه می کند. کتاب ها کالاهایی هستند که باید هر چه بیشتر و بیشتر در دسترس قرار گیرند.

کاربران تا کنون 85 درصد کتاب های دیجیتالی شده را مشاهده کرده اند و در این میان آنچه مشهود است آن است که رغبت کاربران تنها معطوف به کتاب های پرفروش نیست. البته کاربران قادر نخواهند بود این کتاب ها را روی رایانه خود دانلود کنند و تنها می توانند در سایت کتابخانه آنها را مطالعه کنند. این کتابخانه تنها برای کاربران اینترنت در نروژ و برای پژوهشگران مقیم خارج در دسترس خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها