پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
مضامین و دغدغه‌های «لویناس» مکتوب شد

کتاب «از وجود به موجود» با ترجمه مسعود علیا، دومین كتابی است كه از امانوئل لویناس، فیلسوف فرانسوی، منتشر شده است. بسیاری از مضامین و دغدغه‌های لویناس در این اثر او دیده می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر در مجموعه آثار لویناس اهمیت و مرتبه خاصی دارد، چون در سیر فكری این فیلسوف، نخستین كتابی است كه گویای بسیاری از مضامین و دغدغه‌های پا بر جای اوست، مضامینی نظیر برآمدن و جدا شدن سوژه و سوبژكتیویته از وجود محض و بی‌نام و نشان، مواجهه با دیگری و استعلا به ساحت غیریت، زمان و نسبت آن با سوبژكتیویته و غیریت، دلالت‌های هستی‌شناسانه و فرا هستی‌شناسانه احوال، رابطه دوگانه و نه چندان سر راست با پدیدارشناسی و میراث پدیدارشناسانه هوسرل و هایدگر و شاید از همه مهم‌تر؛ «گذر از وجود به موجود» كه در خود عنوان كتاب نیز انعكاس پیدا كرده و خلاف مسیری است كه هایدگر در تفكرش می‌پیماید. 

«مسعود علیا» مترجم این كتاب، آن را از زبان فرانسه به فارسی برگردانده و در این میان، ترجمه انگلیسی كتاب را نیز مد نظر داشته است و ترجمه فارسی مقدمه آلفونسو لینگیس، مترجم انگلیسی از وجود به موجود را در آغاز كتاب آورده است تا مخاطب را در فهم بهتر متن یاری کند.
 
کتاب حاضر در چهار بخش اصلی سامان یافته و رابطه با وجود و لحظه، جهان، وجود بدون جهان و اقنوم، عناوین اصلی فصل‌ها را تشکیل می‌دهند.

مخاطبان در این کتاب با مفاهیمی مانند رابطه با وجود، خستگی و لحظه، قصدها، نور، غرابت، وجود بدون موجود، بیخوابی، نهشت و در راه زمان آشنا می‌شوند.

امانوئل لویناس، فیلسوف فرانسوی‌زاده لیتوانی است. او اخلاق را به مثابه نخستین فلسفه می‌دانست. مسعود علیا مترجم این کتاب، از جمله متفکران ایرانی ا‌ست که به صورت تخصصی اندیشه لویناس را مورد توجه قرار داده و رساله دکترای خود را با عنوان «شرط امکان اخلاق در اندیشه‌ی لویناس» با راهنمایی عبدالکریم رشیدیان و شهین اعوانی تدوین کرده‌ است.

کتاب «از وجود به موجود» نوشته امانوئل لویناس با شمارگان هزار و 100 نسخه در 160 صفحه و به بهای 80 هزار ریال از سوی نشر ققنوس منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها