چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳
«توابع تولید گیاهی» در قاب کتاب می‌نشیند

علی شهیدی، کتاب «توابع تولید گیاهی» را در دست تالیف دارد. این اثر، رابطه میان توابع تولید گیاه (آب، کود، سم، شخم، نیروی کارگری، انرژی) با عملکرد محصول را مشخص می‌کند.

دکتر علی شهیدی، نویسنده و مدرس دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این‌باره اظهار کرد: تاکنون به علت مشخص نبودن رابطه میان نهاده‌های (توابع) تولید با عملکرد محصول، بهره‌وری آب کشاورزی بسیار پایین بوده است، اما تعریف توابع تولید و مشخص شدن رابطه آن‌ها با عملکرد محصول، زمینه حداکثر استفاده از یک قطره آب در کشاورزی را فراهم کرده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند، به شعار سال 2011 یونسکو در حوزه حفاظت و ذخیره منابع آبی مبنی بر «تولید بیشتر به ازای هر قطره آب» اشاره کرد و گفت: استان خراسان‌جنوبی، اکنون با دو مشکل «کمبود آب» و «پایین بودن سطح کیفی آب (شوری آب)» مواجه است. مشخص شدن توابع تولید آب و رابطه آن‌ها با عملکرد محصول، در این منطقه این امکان را فراهم می‌کند تا بتوان با کمترین و شورترین آب، بیشترین تولید را داشت.

مولف کتاب «آموزش تصویری مدل swap» با تاکید بر ضرورت تجدیدنظر در استانداردهای کیفی آب با توجه به رکود تدریجی کیفیت آب، افزود: این تجدیدنظر با تعریف توابع تولید امکان‌پذیر است. بنابراین کتاب «توابع تولید گیاهی» در این راستا می‌تواند راهگشا باشد، چراکه با استفاده از توابع تولید می‌توان از حجم واحد آب، حداکثر بهره‌وری را برای تولید گیاه داشت.

وی با بیان این‌که کتاب «توابع تولید گیاهی» هم کاربرد درسی دارد و هم کاربرد اجرایی، عنوان کرد: دانشجویان دوره کارشناسی ارشد رشته‌های مهندسی آب و زراعت، همچنین مدیران استان‌های مختلف با هدف برنامه‌ریزی برای الگوی کشت می‌توانند از این اثر بهره‌مند شوند.

شهیدی با بیان این‌که این اثر به‌زودی (تا پایان سال جاری) از سوی انتشارات کلک‌زرین منتشر خواهد شد، توضیح داد: کتاب «توابع تولید گیاهی» در پنج فصل تنظیم شده که «مقدمه و کلیات»، «بررسی منابع»، «متدولوژی»، «مثال‌های کاربردی» و «منابع» عناوین این فصول را تشکیل می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها