سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۷
«آینه میراث» بر پله پنجاه و دوم ایستاد

شماره 52 «آینه میراث» دوفصلنامه علمی- پژوهشی ویژه کتاب‌شناسی، نقد کتاب و اطلاع‌رسانی در حوزه متون کهن منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شماره 52 دوفصلنامه علمی - پژوهشی «آینه میراث» با مقاله‌هایی از اکبر ایرانی، جواد بشری، رسول جعفریان، سید محمدرضا لواسانی، عطامحمد رادمنش، ملوک پهلوان‌زاده، فضل‌الله رضایی اردانی، مجید سرمدی، ثریا انداز، محمود عابدی، عباس بگ‌جانی، حبیب‌الله عظیمی، وحید عیدگاه طرقبه‌ای، جمشید مظاهری، شهلا حاج طالبی و حسین نصیرباغبان منتشر شد. 

در بخشی از «سخن مدیرمسوول» به‌قلم اکبر ایرانی آمده است: «تابستان 1377 نخستین شماره فصلنامه آینه میراث منتشر شد. آینه میراث از شماره 23 تا 50 دارای رتبه علمی ـ ترویجی بود. در این فاصله 18 شماره هم به صورت ضمیمه چاپ شد. این نشریه و برخی مقاله‌های آن در جشنواره‌های مطبوعات و نقد، جوایزی نیز دریافت کردند اما به توصیه استادان و علاقه‌مندان کوشش برای دریافت مجوز علمی ـ پژوهشی را آغاز کردیم. برای این کار سعی شد تمام شرایط و ضوابط کمیسیون نشریات علمی رعایت شود. از دکتر حسن رضایی‌باغ بیدی نیز دعوت به همکاری کردیم.»

پس از «سخن مدیرمسوول» که نگاهی به تاریخچه این نشریه از شماره نخست تاکنون داشته، مقاله‌ای دیگر از وی با عنوان «نگاهی به سهم ایرانیان در زمینه تالیف متون عربی در قدیم و تصحیح آن‌ها در قرن اخیر» آمده است.

مقاله بعدی این شماره از جواد بشری، «گفتاری در تکمیل دیوان قوامی رازی و تصحیح قصیده بازیافته‌ای از او» نام دارد. «رساله اثبات وجود صاحب‌الزمان (ع)» نوشته شیخ بهایی به کوشش رسول جعفریان و سید محمدرضا لواسانی، تصحیح «رساله هجو ثالث» اثر صادقی بیک افشار به‌همت عطامحمد رادمنش و ملوک پهلوان‌زاده و «نگاهی به پیشینه مطالعات علوم بلاغی در ادبیات عرب» به‌قلم فضل‌الله رضایی اردانی در ادامه آمده‌اند.

مجید سرمدی و ثریا انداز مقاله‌ای با عنوان «تاثیرپذیری سبکی طاهری نایینی از حافظ شیرازی» را در این شماره ارایه کرده‌اند. «قصیده‌ای از سید حسن غزنوی در دیوان سنایی» نیز عنوان مقاله‌ای به کوشش محمود عابدی و عباس بگ‌جانی به‌شمار می‌رود که در این شماره از «آینه میراث» به چاپ رسیده است.

«بررسی تحلیلی مکتب هنری شیراز‍؛ با استناد به آرایه‌های نسخ خطی» به‌قلم حبیب‌الله عظیمی، «تصحیح بیت‌هایی از شاهنامه به یاری قافیه» به‌همت وحید عیدگاه طرقبه‌ای و «تجلی شیرازی؛ شرح احوال و معرفی آثار» به‌همت جمشید مظاهری و شهلا حاج‌طلبی دیگر مقاله‌های این شماره را تشکیل می‌دهند.

مقاله پایانی این شماره به‌قلم حسین نصیرباغبان، «زندگینامه خودنوشت حاج زین‌العابدین شیروانی به همراه یک مراسله و کرسی‌نامه سلسله نعمت‌اللهیه» نام دارد. چکیده مقاله‌های این شماره به عربی را حامد صدقی و چکیده انگلیسی آن‌ها را مجدالدین کیوانی برای این شماره آماده کرده‌اند.

شماره 52 دوفصلنامه علمی - پژوهشی «آینه میراث» در 305 صفحه و بهای پنج‌هزار تومان از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها