جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۵
آیین‌نامه طراحی ساختمان، تفسیر شد

کتاب «تفسیر کاربردی آئین‌نامه ACT318-05 به روش حل مساله» اثر مشترک راضیه هاشمی و سعید کریمی فراهانی، از سوی انتشارات علم عمران منتشر شد. این اثر، حاوی تمام دستورالعمل‌های طراحی و نکات اجرایی مندرج در آیین‌نامه ACT318-05 است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب حاضر که برگرفته از کتاب «PCA Notes on ACI»است، برای درک عمیق‌تر آیین‌نامه ACT318-05، مثال‌های علمی را به روش حل مساله، برای استفاده دانشجویان و مهندسان طراح و مجریان ارایه کرده است. 

این اثر در 21 فصل تنظیم شده است که بخش‌های اصلی آیین‌نامه شامل کلیات، استانداردهای آزمایش‌ها و مصالح، ضوابط ساخت و اجرا، ضوابط کلی، اعضا یا سیستم‌های سازه‌ای و ملاحظات ویژه لرزه‌ای، برخی از مهم‌ترین سرفصل‌های این کتاب را شامل می‌شوند.

بخش‌های جدیدی از آیین‌نامه مذکور، در قالب فصل‌هایی از کتاب با عنوان «ضوابط ویژه برای طراحی در برابر زلزله»، «مدل‌های خرپایی» و «مهار شدن در بتن» ارایه شده‌‌اند.

این اثر، می‌تواند راهنمای عمل مولفان آیین‌نامه‌ها، سازندگان، ناظران، تولیدکنندگان مصالح و محصولات ساختمانی و همچنین دست‌اندرکاران طراحی و ساخت سازه‌های بتنی باشد. 

نویسندگان، در مقدمه کتاب در بیان ضرورت تالیف این اثر نوشته‌اند: «توجه به این نکته که آیین‌نامه‌های طراحی به‌صورت معمول بسیار خلاصه و فاقد توضیحات کافی می‌باشند و همین امر نیز عموما سبب تفسیرهای اشتباه و بعضا گمراه‌کننده می‌شود، می‌تواند اهمیت چاپ چنین مجموعه‌‌ای را دوچندان کند.»

چاپ نخست کتاب «تفسیر کاربردی آئین‌نامه ACT318-05 به روش حل مساله» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 746 صفحه، به بهای 24 هزار تومان از سوی نشر علم عمران منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها