جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰
کتابی که به حفاظت از محیط زیست کمک می‌کند

کتاب «بازاریابی اجتماعی برای حفاظت از محیط زیست» نمایانگر بهترین تفکر موجود چهار نفر از برجسته‌ترین صاحب‌نظران جهان (فیلیپ کاتلر، پی. وسلی شولتر، نانسی آر.لی و دوج مکنزی مور) در زمینه بازاریابی اجتماعی است. این دیدگاه‌ها درباره چگونگی استفاده زیرکانه از فناوری‌های موجود به منظور داشتن شیوه زندگی پایدار است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌«بازاریابی اجتماعی برای حفاظت از محیط زیست» تالیف فیلیپ کاتلر، پی. وسلی شولتر، نانسی آر.لی و دوج مکنزی مور و با ترجمه کامبیز حیدرزاده و حسین‌علی سلطانی در قالب چهار بخش با عناوین «مقدمه»، «تاثیر بر رفتارها در بخش مسکونی»، «تاثیر بر رفتارها در بخش تجاری» و «حرکت به جلو» تدوین شده است. 

«اساس پایداری، تغییر رفتار است و لزوم پایداری، برعهده گرفتن اهداف گوناگون؛ اهدافی مانند افزایش کارایی انرژی و آب، حفاظت از گوناگونی زیستی و کیفیت آب، کاهش ضایعات و اصلاح گزینه‌های حمل و نقل. اگر در انتقال به آینده‌ای پایدار عجله داریم، باید افراد را به پذیرش آرایه وسیعی از رفتارها که این اهداف را حمایت می‌کنند، ترغیب نماییم» این بخشی از مقدمه کتاب درباره ترویج رفتار پایدار است. 

در حقیقت کتاب به دو بخش مسکونی و تجاری تفکیک شده است و راه‌حل‌هایی را برای تاثیرگذاری تغییر در هر مورد فراهم می‌کند. «کاهش ضایعات»، «حفظ کیفیت آب»، «کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای»، «کاهش مصرف آب» و«کاهش مصرف انرژی» عناوین مشترک فصل‌های بخش دوم و سوم کتاب هستند. همچنین کتاب با 24 مطالعه موردی از سرتاسر جهان به شرح استفاده موفقیت‌آمیز از اصول بازاریابی اجتماعی می‌پردازد. 

«حرکت به جلو» فصل پایانی کتاب را تشکیل می‌دهد که توصیه‌هایی درباره بهترین اقدامات اجتماعی مبتنی بر جامعه برای افراد شاغل در این بخش ارایه می‌شود. 

در بخشی از کتاب درباره آلودگی آب می‌خوانیم: «آلودگی جهانی آب‌ها به دلیل رفتار انسان‌هاست، در حالی‌که فعالیت‌های صنعتی در طول تاریخ متهم اصلی آلودگی آب‌ها بوده‌اند. امروزه تاثیرات انباشته شده منابع آلودگی چندتایی است. در بسیاری از مثال‌ها، جسم آلوده می‌تواند به یک رفتار خاص یا استفاده از یک محصول خاص برگردد. برای مثال، فعالیت‌های ساخت و ساز اغلب دلیل آلودگی و رسوب فاضلاب در آبراه‌های محلی هستند. پاکسازی یخ و برف از جاده‌ها در زمستان می‌تواند دلیل آزاد کردن نمک باشد و شست‌ و شوی پادری و وسایل رستوران‌ها می‌تواند دلیل آزاد کردن گریس و چربی باشد.» 

چاپ نخست کتاب «بازاریابی اجتماعی برای حفاظت از محیط زیست» در 320 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه و بهای 17 هزار تومان از سوی انتشارات سیته روانه بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها