دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۶
کتاب ماه علوم اجتماعی به شماره 70 رسید

جدیدترین شماره کتاب ماه علوم اجتماعی، ویژه دی‌ماه با محوریت «جایگاه مطالعات جامعه‌شناسی تاریخی در ایران و جهان» منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سخن ماه این شماره نوشته‌ای از علی روشنایی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «اهمیت شناخت علمی گذشته تاریخی ایران» است. 

در بخش بعدی ماهنامه با نام «پرونده ماه» نتیجه نشستی درباره جایگاه مطالعات جامعه‌شناسی تاریخی در ایران و جهان با حضور علی روشنایی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و علی‌رضا مرادی، عضو دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مدرس جامعه‌شناسی منتشر شده است. 

در بخشی از این نشست آمده است: «استفاده از جامعه‌شناسی به عنوان ابزاری برای توسعه نیز، همان چیزی بوده است که جامعه‌شناسی را به‌ عنوان یک علم عمدتا اثباتی به میدان آورد. به نظر می‌رسد که جامعه‌شناسی تاریخی بیش از آن‌که در خدمت عقلانیت ابزاری قرار گرفته و به شناسایی راهکارهای توسعه بپردازد، به نقد توسعه می‌پردازد.» 

در ادامه بخش «پرونده ماه» این شماره مقاله‌هایی از علی روشنایی با عنوان «تاملی بر الگوها و رویکردهای نظری حاکم بر تحلیل و تبیین سیر تحولات اجتماعی در تاریخ ایران»، «آموزش جامعه‌شناسی و بینش تاریخی: کاربست نظریه سی رایت میلز» از محمدعلی زکی، دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه امام حسین(ع)، «تقدیر سیاست و اجتماع در دیبای خسروانی» نوشته بهمن شعبان‌زاده، دانشجوی دکترای تاریخ ایران اسلامی دانشگاه خوارزمی منتشر شده است. 

همچنین کتاب‌های «جامعه‌شناسی تاریخی امنیت در ایران»، «گذار جامعه‌شناسی در گذار تاریخ»، «بنیان‌های فکری نظریه جامعه ایرانی»، «جایگاه سیاسی غلامان در تاریخ ایران»، «استبداد شرقی» و «تاریخ اجتماعی ایران» از کتاب‌هایی هستند که در این بخش از ماهنامه به ترتیب به اهتمام مریم مرادی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، داریوش شعبان، کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، تاج محمد صفت‌گل، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، مصطفی ناصری‌راد، استادیار دانشگاه آزا اسلامی واحد تاکستان، امین مستقیمی، کارشناس ارشد ارتباطات و عباس شهریاری، کارشناس ارشد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی معرفی و نقد و بررسی شده است. 

در بخش «پژواك» این ماهنامه نیز كتاب‌هاي «بررسی انسان‌شناختی سینمای تاریخی ایران»، «روش در روش و نبرد پارادایم»، «راهنمای عملی ارزیابی تاثیرات اجتماعی»، «استراتژی در فرهنگ و رسانه»، «کتابشناسی مدیریت اسلامی»، «جغرافیای اجتماعی شهرها» و «برنامه درسی؛ گفتمان نظریه، پژوهش و عمل برنامه درسی پست مدرن» معرفی و همچنین نوشتاری از میلاد پوربخت، دانش‌آموخته رشته اقتصاد دانشگاه تهران با عنوان «کتاب‌شناسی اقتصاد ایران» (مطالعه اجمالی از کتابشناسی کتاب‌هایی که در زمینه اقتصاد ایران به چاپ رسیده‌اند) منتشر شده است. 

در بخش ديگر ماهنامه با عنوان «فراسوي مرزها» نوشتاري از فریبرز درودی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران آمده است كه به بررسي و تحليل كتاب «جامعه اطلاعات» از پروفسور جان فدر، استاد علم اطلاعات در دانشگاه «لافبورو» مي‌پردازد. 

در بخش بعدی این نشریه با نام «مقالات» نيز مقاله‌ای از فریبا میراسکندری، استادیار گروه مردم‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی با عنوان «تحلیل جامعه‌شناسی آتش در اشعار حافظ» منتشر شده است. 

بخش «تازه‌ها و همایش‌های علمی کتاب ماه علوم اجتماعی» به بازتاب نشست نقد و بررسی کتاب «جامعه‌شناسی تاریخی» با حضور منوچهر آشتیانی (نویسنده کتاب)، دکتر آیت‌الله میرزایی و دکتر نعمت‌الله فاضلی اختصاص دارد. همچنین در این بخش، گزارشی از نخستین نشست «تحلیل پیام‌های ارتباطی در ایران» آورده شده است.
 
در بخش پایانی ماهنامه با عنوان «پیشخوان» سحر برین‌خو، شش کتاب در زمینه جامعه‌شناسی را که به تازگی در سطح جهانی منتشر شده، معرفی کرده است.
 
هفتادمین شماره کتاب ماه علوم اجتماعی به کوشش موسسه خانه کتاب، در 102 صفحه و بهای دو هزار تومان منتشر شده ‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها