شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷
علی آل‌داوود، تصحیح «دیوان منوچهری‌دامغانی» را منتشر می‌کند

تصحیح «دیوان اشعار منوچهری‌دامغانی» شاعر قرن پنجم هجری‌قمری که پیش‌تر از سوی حبیب یغمایی آماده شده اما به‌چاپ نرسیده بود با ویرایش جدیدی به کوشش علی آل‌داوود از سوی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار به‌زودی منتشر می‌شود.-

علی آل‌داوود به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: در کتابخانه «حبیب یغمایی» در خور و بیابانک، نسخه خطی کاملی از دیوان منوچهری‌دامغانی به‌خط زنده‌یاد حبیب یغمایی وجود دارد که در سال 1325 با استفاده از چند نسخه خطی تصحیح و برای چاپ آماده شده بود اما تاکنون به چاپ نرسیده است. برای این نسخه، مقدمه‌ای در 28 صفحه نوشته‌ام که در آن علاوه‌بر شرح حال و آثار منوچهری، درباره نسخه‌های خطی که یغمایی در اختیار داشته، همچنین شیوه تصحیح متن توضیح‌هایی داده‌ام که به‌زودی منتشر می‌شود. 

این پژوهشگر نسخه‌پژوه درباره منوچهری‌دامغانی اظهار کرد: نام وی احمد و نام پدرش «قوص»، «قوصی» یا «قومی» بود و عوفی در کتاب «لباب‌الالباب» وی را «ابوالنجم احمد بن قوص بن احمد منوچهری» معرفی می‌کند که از شاعران قرن پنجم هجری‌قمری بود. ظاهرا تولد منوچهری در اواخر قرن چهارم بوده و کمتر از 40 سال زندگی کرده و به همین دلیل اشعار وی دارای مضامین حکمت‌آمیز و عبرت‌اندوز شعرای سالخورده نیست. 

وی در ادامه افزود: شهر تولد منوچهری، دامغان بود که در قلمرو پادشاهی منوچهر بن قابوس بوده و در دربار وی حضور داشت. از تاریخِ پیوستن وی به دربار مسعود اطلاعی در دست نیست اما برپایه آن‌چه به‌دست آمده مربوط به پیش از سال 426 هجری‌قمری بوده است. اشعار وی بیشتر در ستایش سلطان مسعود، وزارت، امرا و وقایع زمان سلطنت وی به‌شمار می‌رود و ابوالفضل بیهقی که تاریخ سلطنت مسعود را نوشته، هیچ کجا نامی از این شاعر که مداح وی بوده، نبرده است. در اشعار منوچهری، اصطلاحات و تشبیه‌های نجومی دیده می‌شود. 

آل‌داوود در پایان بیان کرد : تصحیح دیوان منوچهری‌دامغانی با ویرایش و مقدمه‌ای جدید و مقابله با دو نسخه تازه یافت شده به‌زودی از سوی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها