دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۷
«دایره المعارف انقلاب اسلامی ویژه كودك و نوجوان» تکمیل می‌شود

میرزا باقر علیان‌نژاد، نویسنده و پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی، از چاپ جلد سوم دایره المعارف انقلاب اسلامی ویژه نوجوانان و جوانان خبر داد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، علیان نژاد با اشاره به این كه جلد سوم دایره‌المعارف انقلاب اسلامی ویژه نوجوانان و جوانان منتشر می‌شود، اظهار کرد: این دایره‌المعارف سه جلدی در 885 مدخل نوشته شده و مداخل سال 1340 تا 1357 را در بر‌می‌گیرد. البته برخی مداخل مربوط به تاریخ قبل و بعد از این هم مد نظر قرار گرفته شده است. برای مثال، مداخل شاخص دوران دفاع مقدس در این اثر به چشم می‌خورد. 

وی ادامه داد: جلد اول كه شامل حرف «الف تا ث»، سال 1383 تألیف شد و جلد دوم نیز از حرف «ج تا ش» هم 6 سال بعد به چاپ رسید. جلد سوم هم از حرف «ص تا ی» است كه در مرحله آخر صفحه‌آرایی به سر می‌برد و به زودی توسط انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود. 

این پژوهشگر با اشاره به حجم جلد سوم دایره‌المعارف انقلاب اسلامی ویژه كودك و نوجوان، افزود: جلد سوم دایره‌المعارف انقلاب اسلامی ویژه نوجوانان و جوانان شامل 315 مدخل و 505 صفحه است و از جلدهای دیگر حجیم‌تر است. این مجموعه با 433 عكس، رحلی و رنگی منتشر می‌شود. 

علیان‌نژاد با بیان این كه برای گردآوری مجموعه سه جلدی دایره‌المعارف انقلاب اسلامی ویژه نوجوانان و جوانان از سال 1379 در 55 نشست 885 مدخل انتخاب شده و در 134 جلسه بعدی هم مداخل كارشناسی شده اند، عنوان كرد: این دایره‌المعارف زیر نظر شورای پنج نفری متشكل از هدایت‌الله بهبودی، محسن غنیاری، محمد كریمی، سید محمد فیض و بنده گردآوری شده است. 

وی درباره محتوای این اثر توضیح داد: در نگارش مقالات سعی كرده‌ایم علاوه بر درست‌نویسی، حوصله مخاطب نوجوان و جوان را در نظر بگیریم و به جزییات توجه بیشتری داشته باشیم، متن را طوری نوشته‌ایم كه برای جوانان و نوجوانان گویا باشد و عكس‌ها هم اكثرا رنگی انتخاب شده‌اند تا جذابیت بصری كتاب بیشتر شود. به دلیل همین توجه هم جلد اول به شش چاپ و جلد دوم به چهار چاپ رسیده است. 

این نویسنده درباره منابع کتابش، عنوان کرد: در نگارش این اثراز منابع دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، آرشیو واحدهای تدوین تاریخ انقلاب اسلامی و فرهنگ ناموران معاصر ایران استفاده كرده‌ایم. علاوه بر این، از كتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، كتابخانه مجلس شورای اسلامی، بنیاد شهید، بهشت زهرا، مركز اسناد انقلاب اسلامی و... استفاده كرده‌ایم. 

علیان‌نژاد با اعلام این كه در سال‌های آینده سه جلد دایره‌المعارف انقلاب اسلامی ویژه نوجوانان و جوانان در یك جلد كه نزدیك هزار صفحه است منتشر می‌شود، اظهار كرد: جلد نخست دایره‌المعارف انقلاب اسلامی سال 1383 منتشر و با استقبال نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به تاریخ معاصر ایران مواجه شد. این اثر در نخستین جشنواره معرفی آثار پژوهشی برگزیده و تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه مطالعاتی امام خمینی و انقلاب اسلامی كه با حمایت پژوهشكده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی آذر 1385 برگزار شد، به عنوان اثر برگزیده معرفی شد. 

وی در پایان اضافه کرد: جلد دوم این مجموعه سه‌گانه نیز سال 1389 منتشر شد و هم اكنون به چاپ چهارم رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها