چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵
بیشترین مقالات پژوهشی درباره زعفران در ISI ثبت شد

بنابر اعلام پایگاه استنادی جهان اسلام، پژوهشگران دانشکده داروسازی دانشگاه فردوسی مشهد، بیشترین مقالات علمی و پژوهشی درباره شناخت خواص دارویی زعفران را ارایه کرده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از هرمز مهراد، رییس پایگاه استنادی جهان اسلام، بیشترین تعداد این مقالات از سوی دکتر حسین حسین‌زاده،‌ مدرس دانشکده داروسازی دانشگاه فردوسی مشهد، تالیف شده است. وی پیش از این، به‌عنوان یکی از چهره‌های برتر تحقیقاتی جهان در زمینه تحقیق درباره خواص زعفران معرفی شده بود. 

بیشترین مقالات تالیف شده در دانشکده داروسازی دانشگاه فردوسی مشهد، به گیاهان دارویی بومی خراسان مانند زعفران اختصاص دارد.

بنابراین گزارش، تاکنون بیش از 40 عنوان مقاله پژوهشی در زمینه زعفران، در پایگاه علمی بین‌المللی ISI، از سوی این دانشکده به ثبت رسیده است که یکی از این مقالات با 200 ارجاع، بهترین آمار را در این زمینه به خود اختصاص داده است. 

در این مقالات، جنبه‌های مختلف این گیاه مانند سم‌شناسی پایه و انسانی، اثرات ضد درد و ضد التهاب، ضد افسردگی، ضد اکسیدان، ضد تشنج، جلوگیری از سندروم محرومیت مورفین، مهار تحمل و وابستگی به مورفین، مهار تمایل به مورفین، ضد آفتاب، ضد سرطان، اثرات محافظتی در برابر سموم مانند دیازنون یا اکریل امید، ضد سکته و ایسکمی در بافت‌های مغز، کلیه و عضلات، ضد سرفه، تقویت قوای جنسی در مطالعه حیوانی و انسانی، ضد فشار خون و بررسی مکانیسم آن در تقویت حافظه تضعیف شده، مورد بررسی قرار گرفته است. 

پس از ایران، کشورهای اسپانیا، ژاپن و چین در زمینه مطالعات زعفران در سطح بین‌المللی فعال هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها