سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
بررسی «تئوری طراحی زیردریایی» از دریچه کتاب

انتشارات کانون پژوهش، کتاب «تئوری طراحی زیردریایی» اثر مشترک کارمیلیتسین و خالیزیف را منتشر کرد. این اثر دربردارنده مفاهیم و نکاتی کلیدی در حوزه طراحی شناورهای زیرسطحی است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «تئوری طراحی زیردریایی» حاوی بسیاری از مفاهیم، نکات و روابطی است که در حوزه طراحی شناورهای زیرسطحی از اهمیت بالایی برخوردارند و در مراحل نخستین طراحی کاربرد فراوان دارند.

در صفحات ابتدایی این اثر، چکیده‌ای از سیر تکامل اصول طراحی زیردریایی ارایه شده است. در این بخش از کتاب می‌خوانیم: «اولین پیشرفت‌ها در زمینه زیردریایی‌ها، در سال‌های ‌1939‌-‌1941 توسط B.M.Malinin که یک طراح برجسته در زمینه زیردریایی و پروفسور موسسه کشتی‌سازی بود، انجام شد. او براساس بررسی و مقایسه انواع مختلف طراحی زیردریایی‌ها و درنظر گرفتن مقدار بار، گروه‌های مجزایی برای وزن زیردریایی تعیین نمود که تابع مقدار تناژ و دیگر پارامترهای زیردریایی بودند.» 

براساس محتوای این کتاب علمی، تئوری طراحی زیردریایی را می‌توان به‌عنوان یک سیستم جامع که به زیردریایی به‌عنوان یک تک‌محصول می‌نگرد، درنظر گرفت. در این سیستم همه چیز به‌هم مرتبط و وابسته است. بنابراین در این سیستم، علاوه بر درنظر گرفتن اثر هر انتخاب برای بهبود خصوصیت موردنظر، لازم است که اثر آن انتخاب‌ها بر کل زیردریایی یعنی بر همه خصوصیات و عملکردهای دیگر نیز مدنظر قرار گیرد. در نتیجه می‌توان گفت که همیشه الزامات مربوط به اصول طراحی زیردریایی با الزامات مشابه در سایر رشته‌ها مطابقت ندارد.

کتاب حاضر را مهرداد رسولی، احمد عسگری جزی و مهرشاد مشرف جوادی به فارسی ترجمه کرده‌اند. 

چاپ نخست کتاب «تئوری طراحی زیردریایی» با شمارگان 500 نسخه در 469 صفحه، به بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات کانون پژوهش اصفهان راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها