چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶
انتشار تمام سخنان امام رضا(ع) در 2 جلد

مدیر گروه موسوعه‌های ائمه(ع) پژوهشکده باقرالعلوم(ع) گفت: کتاب «موسوعة الکلمات الامام رضا(ع)» در دو جلد، مجموعه‌ای از احادیث و فرمایشات امام رضا(ع) است که دو هزار و 78 حدیث از هشتمین امام شیعان را از منابع معتبر دربر گرفته است.-

حجت‌الاسلام والمسملین مهدی اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: موسوعه امام رضا(ع) به صورت موضوعی طبقه‌بندی شده است و به مباحث اعتقادی مانند«توحید»،«معاد»،«نبوت»،«تفسیر قرآن»،«احکام عملی» و «مسایل عبادی» پرداخته است.

وی با بیان این‌که در این کتاب به زندگینامه امام رضا(ع) پرداخته نشده است، گفت: در این مجموعه ‌دو‌ جلدی سخنان و احادیث امام رضا(ع) که به صورت پراکنده در کتاب‌های حدیث شیعه و سنی وجود داشتند، جمع‌آوری شده‌اند.

وی با بیان این‌که در اثر حاضر همه مطالبی که از زبان امام رضا(ع) نقل شده با ذکر منبع آورده شده‌اند، گفت: برای نگارش موسوعه‌های در حال نگارش پژوهشکده باقرالعلوم(ع) به طور تقریبی از حدود 700 کتاب به عنوان منبع استفاده شده است اما برای تدوین موسوعه امام رضا(ع) به طور مستقل از 126 کتاب به عنوان مصادر نقل حدیث استفاده شده است.

اسماعیلی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های این مجموعه فصل مربوط به معاصرین امام هشتم(ع) است که در آن همه آن‌چه به صورت مناظره بین امام(ع) و خلفا و معاصرین ایشان رد و بدل شده،‌ آورده شده است. یکی دیگر از فصل‌های کتاب فصل«پندیات» است که به مواعظ و سخانان کوتاه و بلند این امام بزرگوار اختصاص دارد.

مدیر گروه موسوعه‌های ائمه پژوهشکده باقرالعلوم(ع) عنوان کرد: فصل پایانی کتاب نیز به زیارت‌ها و زیارت‌نامه‌هایی که از زبان امام رضا(ع) نقل شده‌اند، اختصاص دارد.

این محقق و پژوهشگر حوزه دین اظهار کرد: در این کتاب احادیث به صورت موضوعی طبقه‌بندی شده و هر موضوع بر اساس نقطه مرکزی حدیث انتخاب شده است. همچنین احادیث با ریز موضوع استخراج شده‌اند که همین ریزموضوع‌ها کمک بزرگی است که همه افراد با هر سطح سوادی به راحتی بتوانند از این کتاب استفاده کنند.

وی افزود: نسخه نهایی کتاب آماده شده و در حال بازخوانی نهایی است و این مجموعه دو جلدی تا پایان سال از سوی انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط