شنبه ۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۶
انتشار «رساله اجتهاد و تقلید» علامه طهرانی در بیروت

دبیر اجرایی انتشارات مکتب وحی گفت: کتاب «الدر النضید فی الاجتهاد و التقلید و المرجعیة» از تالیفات علامه آیت‌الله حاج سید محمد‌حسین حسینی طهرانی(ره) در بیروت منتشر شده است.-

مهدی بهبودی‌خواه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: این اثر از مکتوبات علامه حسینی طهرانی است که با مقدمه و تعلیقات آیت‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی(فرزند علامه) و به همت انتشارات مکتب وحی از سوی انتشارات «دار المحجة البیضاء» به زبان عربی در لبنان منتشر شده است.

دبیر اجرایی انتشارات مکتب وحی عنوان کرد: این کتاب در چهار گفتار با عنوان‌های «مقدمه معلق»،«مباحث الاجتهاد»،«مباحث تقلید» و «خاتمه معلق» تنظیم شده و در آن به شیوه‌ای بدیع و جامع و همچنین با نگرش دقیق اصولی عرفانی، به بررسی برخی شاخص‌ها و ادله اجتهاد و تقلید و ویژگی‌های مقام اجتهاد و مرجعیت پرداخته شده است.

بهبودی‌خواه گفت: این کتاب حاصل تقریرات دروس اجتهاد و تقلید مرحوم آیت‌الله شیخ‌حسین حلی در حوزه علمیه نجف است که 59 سال پیش توسط مرحوم علامه طهرانی تحریر شده است.

این مقام اجرایی انتشارات مکتب وحی عنوان کرد: «حدود و تعاریف اجتهاد»، «وجوب اجتهاد»، «مبادی اجتهاد»، «معنای لغوی و اصطلاحی تقلید»، «تقلید از اعلم»، «اموری که تقلید در آنها واجب است»، «شاخص‌های اجتهاد و استنباط» و «شاخص‌های مرجعیت و زعامت دینی» برخی عنوان‌های این کتاب به شمار می‌روند.

وی با بیان این‌که تاکنون 18 عنوان کتاب در قالب 52 جلد از آثار علامه حسینی طهرانی (ره) به عربی ترجمه و منتشر شده‌اند، گفت: دلیل ترجمه این آثار به زبان‌های دیگر، اشاعه مبانی اصیل مکتب تشیع و بهره‌مندی دیگر مسلمانان به ویژه اعراب است. 

مرحوم آیت‌الله حاج شیخ حسین حلی از علما و مجتهدان نجف و از شاگردان برجسته مرحوم نایینی بود و مرحوم علامه حسینی طهرانی از عرفا و مجتهدان معاصر به شمار می‌آید که تالیفاتی زیادی از وی به یادگار مانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط