جمعه ۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
انتشار کتاب‌های کمک آموزشی به تجارت بدل شده است

سرگروه هیات داوران گروه مطالعات اجتماعی جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد گفت: انتشار کتاب‌های کمک آموزشی به تجارت بدل شده و به ارزشیابی‌های نادرست دامن زده است چراکه به جای پرداختن به مباحث مورد نیاز و فعالیت‌های جالب و خلاقانه، تست، سوالات حاشیه‌ای و غیر استاندارد را در بر می‌گیرد.-

ناهید فلاحیان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در توضیح فرایند غربالگری آثار کمک آموزشی مناسب، اظهار کرد: دفتر انتشارات آموزشی به عنوان یکی از دفاتر سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی سازمان آموزش و پرورش، در داوری اولیه کتاب‌های کمک آموزشی، ملاک‌هایی مانند تصویرگری، محتوا و ارتباط آن با موضوعات کتاب‌های درسی، کیفیت کاغذ و جلد کتاب مد نظر قرار می‌دهد. 

وی افزود: آثار برگزیده همراه فرم ارزشیابی اولیه برای داوری و انتخاب چند اثر برتر به کارشناسان متخصص هر حوزه واگذار می‌شود و در صورتی که میانگین امتیازات هر کتاب به حد مجاز برسد، کتاب به عنوان منبع مناسب و مورد تایید می‌تواند به عنوان منبع کمک آموزشی در پشت جلد کتاب‌های درسی معرفی شود. 

مسوول گروه مطالعات اجتماعی دفتر تالیف کتاب‌های درسی ادامه داد: در این میان، چند کتاب مناسب برتر برای شرکت در رقابت به هیات داوران هر بخش جشنواره معرفی می‌شوند تا به صورت تخصصی با ملاک‌ها و نحوه امتیازدهی متفاوت، توسط کارشناسان هر حوزه مورد ارزیابی قرار گیرند. 

فلاحیان با اشاره به 10 امتیاز ویژه برای کتاب‌های خلاقانه بیان کرد: کتاب‌ها بر اساس مواردی مانند تصویرگری، سفیدخوانی، رسم الخط، ارتباط با محتوای درسی ارزیابی، و در نهایت با جمع بندی امتیازهای حاصل شده، اثری که بیشترین امتیاز را کسب کرده به عنوان اثر برگزیده معرفی می‌شود. 

وی تعداد آثار برگزیده حوزه مطالعات اجتماعی را 25 عنوان خواند و در توضیح دلیل رقم بالای آثار برتر این حوزه گفت: در مقایسه با دیگر حوزه‌ها، کتاب‌های برگزیده برای داوری نهایی حوزه مطالعات اجتماعی رقم بالایی را به خود اختصاص داده است که در واقع به دلیل گستردگی این حوزه بوده که رشته‌های تاریخ، جغرافیا، تعلیمات اجتماعی، اقتصاد و غیره را در خود جای داده است. 

عضو هیات علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با برشمردن انواع مختلف کتاب‌های کمک آموزشی اظهار کرد: برخی آثار، با هدف ارتقای دانستنی‌ها و مهارت‌های یک حوزه خاص منتشر می‌شوند، برخی دیگر قالبی داستانی دارند و گروهی مستند گونه به توضیح مباحث می‌پردازند. همچنین تعدادی از آثار با هدف تعمیق یادگیری به عنوان کتاب کار و تمرین عرضه می‌شوند. 

فلاحیان ادامه داد: متاسفانه انتشار کتاب‌های کمک آموزشی به تجارت بدل شده و به ارزشیابی‌های نادرست دامن زده است چراکه به جای پرداختن به مباحث مورد نیاز و فعالیت‌های جالب و خلاقانه، تست، سوالات حاشیه‌ای و غیر استاندارد را در بر می‌گیرد. 

وی در پاسخ به این سوال که یک کتاب کمک آموزشی خوب لازم است چه ویژگی‌هایی داشته باشد، گفت: کتاب مناسب کمک آموزشی باید خلاهای موجود در کتاب‌های درسی را پر کند و قادر باشد به مباحثی بپردازد که جای خالی آن در کتاب‌های درسی احساس می‌شود. همچنین باید متناسب با سطح مخاطب بوده و از منظر تصویری جذاب باشد. آموزش مهارت‌های اجتماعی و زندگی نیز از دیگر موضوعاتی است که باید در تالیف یک کتاب کمک درسی مطالعات اجتماعی مد نظر مولفان و ناشران قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها