چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۴
راهبردهای سیاست خارجی ایران در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴

«راهبردهای سیاست خارجی ایران در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴» نوشته سرهنگ دکتر محمد اکرمی‌‌نیا به تازگی از سوی دانشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.-

معاون سیاسی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: به مناسبت هفته پژوهش شماری از آثار دانشگاه دفاع ملی رونمایی شد که از این میان «راهبردهای سیاست خارجی ایران در افق چشم انداز ۱۴۰۴» نوشته من است.

سرهنگ دکتر محمد اکرمی‌‌نیا درباره محتوای این کتاب توضیح داد: این کتاب، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را در چارچوب سند چشم‌انداز ایران در افق ۱۴۰۴ بررسی کرده است.

در این سند پیش‌بینی شده است که در پرتو ايمان، عزم ملي و کوشش مدبرانه‌ جمعی در مسير تحقق آرمان‌ها و اصول قانون اساسی، ايران جايگاه نخست اقتصادی علمی و فناوری در سطح منطقه با هويت اسلامی و انقلابي، باشد و نقش الهام‌بخشی را در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بين‌الملل ایفا کند.

وی درباره مهم‌ترین سرفصل‌های کتاب «راهبردهای سیاست خارجی ایران در افق چشم انداز ۱۴۰۴» گفت: در ابتدا مروری بر پیشینه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب اسلامی ایران و به‌ویژه در سال‌های اخیر داشته‌ام. سپس عملکرد این سیاست خارجی بررسی و در نهایت راهکار‌هایی بر اساس روشSWOT تدوین شده است.

روش SWOT که در فارسی با نام تحلیل سوات هم شناخته می‌شود یکی از ابزارهای برنامه‌ریزی استراتژیک است که برای ارزیابی وضعیت داخلی و خارجی یک سازمان استفاده می‌شود.

معاون سیاسی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش ادامه داد: این راهکار مبتنی بر محیط‌شناسی آسیای جنوب غربی و در پنج حوزه شبه قاره، خلیج فارس، آسیای مرکزی و خاورمیانه کوچک شامل شامات، سوریه، عراق و اردن انجام شده است.

«راهبردهای سیاست خارجی ایران در افق چشم انداز ۱۴۰۴» را دانشگاه عالی دفاع ملی در 187 صفحه، قطع وزیری و به بهای 80‌هزار ریال منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها