جمعه ۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰
پژوهشگران مردم‌شناس «انسان‌شناسی دین» را نقد می‌کنند

نشست نقد و بررسی کتاب «انسان‌شناسی دین» به‌قلم «فیونا بُوی» با ترجمه مهرداد عربستانی، یکشنبه (8 دی) در خانه موزه دکتر شریعتی برپا خواهد شد. این کتاب با بررسی آداب و رسوم و مناسک جادویی و اسطوره‌ای، شناختی از هویت جامعه به‌دست می‌دهد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشر ورجاوند با همکاری نشر فرهامه، نشست نقد و بررسی کتاب «انسان‌شناسی دین» اثر «فیونا بُوی» را با حضور مترجم کتاب، دکتر مهرداد عربستانی یکشنبه (8 دی) در خانه موزه دکتر شریعتی برگزار می‌کند. این کتاب به مساله منشا دین در عرصه‌های محتلف زندگی انسان می‌پردازد.

در این نشست معصومه ابراهیمی، مردم‌شناس، پیمان متین، پژوهشگر انسان‌شناسی پزشکی و محمد عارف، پژوهشگر و استاد دانشگاه حوزه انسان‌شناسی هنر به نقد و بررسی کتاب می‌پردازند.

در مقدمه این کتاب آمده است: «فیونا بُوی در این کتاب علاوه‌بر آن‌که طیفی از مهم‌ترین و اثرگذارترین نظریات در انسان‌شناسی دین را مطرح می‌کند، با مثال‌های متعددی که از پژوهش‌های مردم‌نگارانه از سراسر دنیا به دست می‌دهد، کاربرد و تعامل نظریه و اطلاعات مردم‌نگارانه را به خوبی نشان داده و ماهیت پرسش و پاسخ انسان‌شناسانه را آشکار می‌کند. در این کتاب شاهد تلاش‌های انسان‌شناسان برای روشن کردن منشاء دین، کارکرد آن در عرصه‌های اجتماعی، روانی و سیاسی، نمادگرایی دینی، هویت و مناسبات قدرت و امر دینی، مبانی و کارکردهای روانشناختی دین، مناسک و تحلیل منسکی، اساطیر، جادو و زیارت خواهید بود.»

«فیونا بُوی»، انسان‌شناس، پژوهشگر ارشد کینگز کالج لندن و عضو کالج وولفسون آکسفورد است. حوزه تخصصی وی انسان‌شناسی دین، ادیان آفریقا و خویشاوندی است. وی به‌تازگی مرکز مطالعات زندگی پس از مرگ را برای مطالعات انسان‌شناختی و مردم‌نگارانه درباره زندگی پس از مرگ، پدیده مدیومی، مسایل ماورا طبیعی و تجارب دینی تاسیس کرده است. «بُوی» سعی دارد در این مرکز به توسعه مطالعه در این زمینه‌ها که همیشه مضامینی چالش برانگیز هم به لحاظ روشی و هم موضوعی بوده‌اند، بپردازد.

نشست نقد و بررسی کتاب «انسان‌شناسی دین» اثر «فیونا بُوی» با ترجمه مهرداد عربستانی از ساعت 16 تا 18 یکشنبه (8 دی) در خانه موزه دکتر شریعتی به نشانی خیابان جمالزاده شمالی، نرسیده به خیابان فاطمی، کوچه نادر برپا خواهد شد. حضور در این برنامه برای همگان آزاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها