دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
نویسندگان پراستنادترین مقالات علمی معرفی شدند

پایگاه استنادی جهان اسلام، فهرست استادان نویسنده پراستنادترین مقالات علمی دانشگاه‌های کشور را اعلام کرد. بر اساس این گزارش، استادان دانشگاه‌های امیرکبیر و تهران در صدر این فهرست قرار دارند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از پایگاه استنادی جهان اسلام، دکتر جعفر مهراد، رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، با بیان این مطلب که در سال‌های اخیر نتایج تحقیقات استادان ایرانی در بیشتر نشریه‌های معتبر بین‌المللی منتشر شده است، اعلام کرد: کيفيت مقالات توليد شده، منطبق با معيارهای علم‌سنجی و بر حسب استناد اندازه‌گيری می‌شود.
 
وی افزود: طبق داده‌های موجود در ISI، دکتر مهدی دهقان از دانشگاه صنعتی اميرکبير، رتبه نخست را از نظر تعداد استنادهای دريافت شده در اختيار دارد. رتبه‌های دوم تا پنجم این فهرست نیز به ترتيب به دکتر محمد عبدالهی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر حبيب فيروزآبادی از دانشگاه شيراز، دکتر مجتبی شمسی‌پور از دانشگاه رازی و دکتر مهراورنگ قائدی از دانشگاه ياسوج، تعلق دارد.

مهراد ادامه داد: دکتر محمدرضا گنجعلی، استاد دانشگاه تهران، دکتر علی کاوه، استاد دانشگاه علم و صنعت ايران، دکتر سعيد عباس‌بندی، استاد دانشگاه بين‌المللی امام خمينی (ره)، دکتر بيژن دوار، استاد دانشگاه يزد و دکتر محمدعلی زلفی‌گل، استاد دانشگاه بوعلی‌سينا نيز به ترتيب رتبه‌های ششم تا دهم پژوهشگران پراستناد ايرانی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی در ادامه اظهار کرد: رتبه‌های يازدهم تا پانزدهم این فهرست نیز در اختيار دکتر علی‌اصغر ‌انصافی، استاد دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر علی نظری، استاد دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدرضا زرين‌دست، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر پورعبدالله، استاد دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر مسعود صلواتی نياسری، استاد دانشگاه کاشان است.

مهراد، در معرفی دیگر پژوهشگران برتر این فهرست، گفت: دکتر سیاوش مدائن، به عنوان دومین شخصیت علمی دانشگاه رازی و پژوهشگر پراستناد ISI، مقام 16 این فهرست را کسب کرده است. دکتر علی مرسلی وابسته به دانشگاه تربیت مدرس نیز رتبه 17 را در اختیار دارد. دکتر علی رمضانی، دکتر ناصر ایران‌پور و دکتر امید اخوان نیز به ترتیب رتبه‌های هجدهم، نوزدهم و بیستم را بدست آورده‌اند. این پژوهشگران به ترتیب به دانشگاه‌های زنجان، شیراز و صنعتی شریف تعلق دارند.

مهراد اظهار کرد: در رتبه‌های بیست‌و یکم تا بیست‌و پنجم این فهرست، نام دکتر زمانی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر داوود گنجی، استاد دانشگاه مازندران، دکتر نظام‌الدین دانشور، استاد دانشگاه تبریز، دکتر احمد شعبانی، استاد دانشگاه شهید بهشتی و دکتر مجید هروی، استاد دانشگاه الزهرا (س) دیده می‌شود.

وی، افزود: دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه تربیت مدرس، انستیتو پاستور ایران و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در فهرست پژوهشگران پراستناد ایرانی در ISI، با حضور دکتر عبدالرضا حاجی‌پور در رتبه بیست و ششم، دکتر تورج محمدی در رتبه بیست و هفتم، دکتر یدااله یمینی در رتبه بیست و هشتم، دکتر مرتضی محمودی در رتبه بیست و نهم و دکتر رضا ملک‌زاده در رتبه سی‌ام، صاحب سهم هستند.

رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، در پایان گفت: بی‌توجهی به منابع داخلی علمی، نادیده گرفتن حقوق معنوی استادان و پژوهشگرانی است که در تولید علم پیشگامند. چنانچه این مساله که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است رعایت شود، به معرفی بیشتر دانشمندان ایران در عرصه‌های بین‌المللی منجر خواهد شد و این چیزی است که ایران برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی به آن نیاز دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها