چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۸
فردرو «سبک‌ زندگی و رسانه‌های نوین» را نوشت

کتاب «سبک زندگی و رسانه‌های نوین» اثر مشترک محسن فردرو و لطف‌الله سیاه‌کلی منتشر می‌شود، این کتاب نگاهی نوآورانه به موضوع تاثیرپذیری مردم از رسانه‌های عمومی در سبک زندگی دارد./

دکتر فردرو در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: کتاب حاضر اثری تحقیقی و تالیفی درباره نقش فناوری‌های نوین ارتباطی، رسانه‌ها و الگوپذیری مردم یک جامعه است.

وی ادامه داد: در این اثر تلاش کرده‌ایم نقش رسانه‌های نوین را در شاخه فرهنگ و بر الگوهای شناختی، رفتار افراد و گروه‌ها به صورت مجزا بررسی کنیم، در گذشته تصور می‌شد رسانه‌ها تنها در شکل‌گیری افکار عمومی نقش دارند در حالی که این نقش اکنون به عرصه‌های زندگی وارد شده‌‌است.

فردرو با بیان این‌که رسانه‌های نوین اکنون به همه نیازهای افراد در جامعه پاسخ می‌دهند، افزود: اگر فردی سوالی داشته باشد یا بخواهد درباره موضوعی اطلاع کسب کند به سراغ رسانه‌ها می‌‌رود و در این مسیر رسانه‌ها به زندگی فرد الگو و چارچوب مشخصی می‌بخشند که زندگی افراد را می‌سازند.

وی معتقد است: در حوزه رسانه‌های نوین تعاملات انسانی به صورت گسترده وجود دارد که شامل تعامل انسان با خودش و همنوعانش، تعاملات سیاسی و اجتماعی و تعاملات محیطی است که در آن زندگی می‌کند.

فردرو با بیان این که فضای گسترده تعاملی رسانه‌ها موجب می‌شود افراد تحت تاثیر آ‌ن‌ها قرار گیرند، گفت: رسانه‌ها قدرت ذهن سازی، فرهنگ‌سازی و شکل دادن به زندگی اشخاص و گروه‌ها را دارند و می‌توانند سبک زندگی آن‌ها را تغییر دهند.

وی یادآور شد: حدود یک سال بر موضوع‌های مرتبط با سبک زندگی، پارادایم‌های ذهنی و فکری رسانه‌های دنیا و تاثیر آن بر دین‌گریزی و اخلاق‌گریزی افراد مطالعه و تحقیق داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که رسانه‌های غربی با ارایه الگوهایی جدید به دنبال ترویج رفتارهای غیراخلاقی هستند و افرادی که با این رسانه‌ها ارتباط دارند به این سمت هدایت می‌شوند.

فردرو که پیش از این کتاب «مدیریت در فضای نوین ارتباطی» را تالیف و روانه بازار نشر کرده‌است، درباره اثر رسانه‌ها بر سبک زندگی افراد توضیح داد:‌ رسانه‌های غربی شیوه‌ای را به مخاطبان القا می‌کنند و افراد را به سمت خودمحوری سوق می‌دهند، به گونه‌ای که افراد از حضور در کارهای جمعی و گروهی کناره‌گیری می‌کنند و به اهداف فردی نزدیک می‌شوند.

وی یادآور شد: در این اثر، بررسی شده که سبک زندگی نوعی دریچه ورودی به فرهنگ است، اگر قبلا الگوهای شناختی و معرفتی در رسانه‌ها مطرح می‌شد، اکنون مفاهیم جدید از طریق الگوسازی وارد انباره فرهنگی جوامع شرقی می‌شوند.

فردرو با بیان این‌که کتاب در شش فصل تنظیم شده‌است، اظهار کرد: موضوع‌هایی مانند دین‌گریزی و زدودگی اخلاق، شناخت سعادت و تفسیر ما از زندگی، هدف از زندگی، روش و بینش در سبک زندگی، سبک زندگی در دوره‌های مختلف تاریخ، پارادایم‌های زمانی، مکانی و اهداف واسطه‌ای از مطالب ارایه شده در این کتاب به شمار می‌آیند.

به گفته وی، مخاطبان این کتاب، متخصصان رسانه و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی سازمان‌ها و نهادهای مختلف هستند. این اثر اکنون در مرحله بازبینی نهایی است و از سوی انتشارات مه‌آسا منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط