جمعه ۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۰
مسیر «منزلگاه‌های اشکانی» در کتابی کشف شد

«منزلگاه اشکانی» نوشته ایسیدور خاراکسی با ترجمه و پژوهش علی‌اصغر میرزایی منتشر شد. این کتاب که بر اساس نوشته‌های خاراکسی در قرن یکم پیش از میلاد تهیه شده، مسیر راه‌های تجاری و منزلگاه‌های ایران باستان را معرفی کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «منزلگاه‌های اشکانی» نوشته ایسیدور خاراکسی با ترجمه و پژوهش علی‌اصغر میرزایی اثری است که به راه‌های شاهنشاهی اشکانیان، شهرهای آن‌ها و مسافت میان آن‌ها از انطاکیه تا هند، به‌ویژه منزلگاه‌های راه‌های تجاری می‌پردازد. به نظر می‌رسد این کتاب بخشی از کتاب بزرگتری با نام «سفر به دور سرزمین اشکانیان» بوده که از بین رفته است. 

«منزلگاه‌های اشکانی»، «سفر به دور سرزمین اشکانیان»، «توصیف ایسیدور از جهان»، «از یک اثر نامعلوم ایسیدور خاراکسی»، «توضیحات»، «یادداشت‌ها»، «گزارش‌های همسو از سالنامه‌های چینی»، «یک گزارش معاصر»، «مسیرهای تجاری ایران امروزی»، «سکه‌های اشکانی»، «اعلام تاریخی»، «اعلام جغرافیایی»، «فهرست شاهان» و «نمایه» بخش‌های مختلف کتاب را تشکیل می‌دهند که حدود جاده‌های تجاری کهن مادها و آشوریان را روشن می‌کند.

در بخشی از کتاب آمده است: «اگر جاده‌ای که در منزلگاه‌های اشکانی آمده مسیر اصلی تجاری در زمان شاهنشاهی اشکانیان باشد، نشان می‌دهد که این شاهنشاهی در سرتاسر سرزمین‌های زیر سلطه‌اش مقررات دقیق تجاری اعمال می‌کرده است. از طرف دیگر، خبر از نبود نظارت تجاری در دیگر ایالاتی می‌دهد که عموما خراج‌گزار اشکانیان تلقی می‌شوند و ظاهرا مشغول کارهای تجاری خودشان بوده‌اند.»

نخستین‌بار «کارل مولر» در کتاب «کتب جغرافیایی کوچک یونانی» در سال 1853 خط سیر ایسیدور را منتشر کرد و چارچوبی جغرافیایی برای آن تهیه کرد. بعدها در سال 1914 «ویلفرد شوف» با بررسی‌های جدید و با تکیه ‌بر کشفیات باستانشناسی و همچنین افزودن خط سیر کرزن و دیگر انگلیسی‌هایی که در ایران به تحقیقات تاریخی و جغرافیایی مشغول بودند، توضیحاتی به آن افزود.

از زندگی و سرگذشت ایسیدور اطلاع کافی در دست نیست، تنها همین‌قدر پیداست که اهل خاراکس، منطقه‌ای در مصب دجله و فرات بوده و بنابراین در زمان حیاتش در قلمرو شاهنشاهی اشکانی می‌زیسته است. خاراکس که به خاراکس اسپاسینی (منسوب به اسپاسینس نامی که در دوره‌ای فرمانروای آن‌جا بوده) نیز شهرت دارد و از نظر لغوی حصار و بارو یا شهر حصاردار است. از گزارش‌هایش چنین برمی‌آید که در سده نخست پیش از میلاد می‌زیسته و به احتمال فراوان معاصر امپراتوران روم، اوکتاویوس آوگوستوس و تیبریوس و شاهان اشکانی، فرهاد چهارم و فرهادک و اردوان دوم بوده است. 

چاپ نخست کتاب «منزلگاه‌های اشکانی» نوشته «ایسیدور خاراکسی» با ترجمه علی‌اصغر میرزایی از مجموعه «پژوهش‌های جهان باستان» در 160 صفحه، شمارگان 700 نسخه و بهای 10 هزار تومان از سوی نشر ماهی راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها