دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۶
«ایمنی غذا» به روایت کتاب

کتاب «ایمنی غذا» با هدف بررسی مقوله سلامت،‌ قوانین حوزه غذا و تاثیر آفت‌کش‌ها بر محصولات غذایی، به همت انتشارت دانشگاه شهید بهشتی منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «ایمنی غذا» عنوان اثری از ویکتوریا شرو است که به قلم مشترک دکتر عبدالمجید مهدوی دامغانی و حسین رضایی‌مقدم‌ به فارسی برگردانده  و در هشت فصل از سوی انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، به بازار نشر عرضه شده است.

سه فصل نخست کتاب، علاوه بر ارایه مقدمه‌ای از مبحث اصلی‌ به موضوعاتی همچون «کاربرد آفت‌کش‌ها و دیگر ترکیبات شیمیایی در تولید مواد غذایی، ‌سلامت،‌ مصرف‌‌کنندگان را به خطر می‌اندازد»، «کاربرد نهاده‌های شیمیایی تایید شده هم ایمن است و هم مزایای قابل توجهی دارد» و «تراریخته» می‌پردازد.

نویسنده در دومین فصل کتاب‌، بر اهمیت تدوین قانون‌ در استفاده از مواد شیمیایی از سوی تولیدکنندگان مواد غذایی اشاره کرده و تاکید کرده که پس از طرح این موضوع سازمان‌ها و نهاد‌های قانونگذار باید به دقت هر نهاده شیمیایی را پیش از اعطای مجوز مصرف در تولید غذا، ‌براساس آزمون‌های قوی و با استفاده از دانشمندان بی‌طرف،‌ مورد آزمایش قرار دهند.

مولف در فصل پنجم کتاب، ضمن بررسی مزایای مواد تراریخته معتقد است از مزایای دست‌ورزی ژنتیکی، تولید مواد غذایی با مزایای تغذیه‌ای جدید یا گیاهانی با توانایی رشد بهتر در موقعیت محیطی نامناسب است.

نویسنده در فصل‌های ششم و هفتم،‌ به بررسی دیدگاه‌های موافق و مخالف درباره  طرح قانونگذاری در تولید مواد غذایی می‌پردازد. 

فصل ششم، با طرح این موضوع که فرآیند قانون‌گذاری،‌ مصرف‌کنندگان را در برابر خطرات تولید گوشت قرمز و طیور حفاظت نمی‌کند، در مقابل این دیدگاه در فصل هفتم به انعکاس دیدگاه مخالف پرداخته است و روش‌های نوین تولید و مراحل نظارت گوشت با کیفیت را برای مصرف‌کننده تامین تشریح کرده است.

در فصل انتهایی،‌ نویسنده به طورکلی به بررسی نگرانی‌هایی که در مورد جنبه‌های دیگر ایمنی غذایی وجود دارد، می‌پردازد. این موارد شامل ایمنی محصولات دریایی،‌ هورمون‌های رشد در شیر،‌ ایمنی آب آشامیدنی، افزودنی‌های غذایی،‌ برچسب‌گذاری مواد غذایی و وضعیت کنونی قانونگذاری است.

نخستین چاپ کتاب «ایمنی غذا» با شمارگان‌ 500 نخسه در 136 صفحه،‌ به بهای‌ چهار هزار و 500 تومان به همت انتشارات دانشگاه شهید بهشتی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها