دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۱
نشان لژیون دونور2013 فرانسه بر سینه ناشر آلمانی نشست

پتر انگلمان فیلسوف و ناشر آلمانی‌الاصل با دریافت نشان لژیون دونور سال 2013 فرانسه در سفارت این کشور در وین مورد تجلیل قرار گرفت./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری اتریش، انگلمان با دریافت این نشان، نه تنها برای خدماتی که در عرصه ادبیات نسبت به کشور فرانسه انجام داده، بلکه برای فعالیت‌های فرهنگی و فلسفی خود نیز تجلیل شد.

استفانی گومپرتس سفیر فرانسه در مراسم اهدای این جایزه پتر انگلمان را از سوی رییس جمهوری فرانسه به عنوان شوالیه لژیون دونور مفتخر کرد.

سفیر فرانسه پس از اهدای این نشان در نطق خود در تحسین انگلمان گفت: به لطف پتر انگلمان در اتریش و نیز در آلمان، فلاسفه، اندیشمندان و نویسندگان فرانسوی که معمولا شناخته شده نیستند برای مخاطبان به چهره‌هایی آشنا بدل شدند. او یک واسطه است، و یا به بیان بهتر کشتی‌بانی است که میان فرانسه و کشورهای حوزه آلمانی زبان در حرکت است. او با تاسیس انتشارات پاساگن گذرگاهی وسیع را میان فرهنگ‌های ما ایجاد کرده‌است.

نشان لژیون دونور فرانسه برای قدردانی از دستاوردهای برجسته در عرصه‌های سیاسی، علمی، اقتصادی و فرهنگی اهدا می‌شود و بالاترین نشان کشور فرانسه است. پتر انگلمان که متولد 1947 در شهر برلین است در سال 1987 در شهر وین انتشارات پاساگن را تاسیس کرد.او تحصیلکرده رشته‌های فلسفه و جامعه‌شناسی در برلین، پاریس و برمن است. انگلمان در سال 1972 به دلایل سیاسی در جمهوری دموکراتیک آلمان به دو سال حبس محکوم شد که یک سال را در زندان اشتازی سپری کرد و پس از آن با کمک جمهوری فدرال آلمان آزاد شد.

انگلمان در سال 1987 در وین انتشارات پاساگن را بنا نهاد. او به عنوان ناشر آثار نویسندگان پست مدرن و نظریه پردازان بسیاری همچون ژاک دریدا، ژان فرانسوا لیوتار ، ژان بودریار و پل ویریلیو و نیز برجسته ترین آثار آلن بدیو، ژان ـ لوک نانسی و ژاک رانسی یر را به زیر چاپ برد و سهمی عمده در اشاعه فلسفه فرانسوی در حوزه کشورهای آلمانی‌زبان ایفا کرد.

انتشارات پاساگن به دلیل تمرکز بر فلسفه در برنامه‌های خود از آن زمان یک برنامه مستقل را  پدید آورده که با موقعیت‌های کنونی علوم اجتماعی و فرهنگی و نیز هنر، ادبیات و فلسفه سازگاری دارد. انگلمان همچنین استاد فلسفه در دانشگاه‌های آلمان، اتریش و آمریکا بوده و در مقام نویسنده، متن‌های فلسفی بسیاری را به رشته تحریر درآورده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها