دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۴
انتشار «دستنامه طب داخلی هاریسون» در ویراست هجدهم

ویراست هجدهم کتاب «دستنامه طب داخلی هاریسون» به قلم دن ال.لونگو، آنتونی س.فوسی و همکاران، اطلاعاتی جامع برای درک جنبه‌های زیستی و بالینی مراقبت ارایه می‌کند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،  نویسندگان این کتاب مرجع پزشکی، بر این امر تاکید دارند که دستنامه نباید جایگزین آنالیز دقیق مشکل بالینی شود، بلکه باید به‌عنوان منبعی آماده از اطلاعات و خلاصه‌های یکپارچه و طبقه‌بندی شده‌ که «در لحظه» به کار پزشک بیایند، عمل کند.

کتاب حاضر در 18 بخش تالیف شده‌است. بخش نخست، به موضوع «مراقبت از بیماران بستری در بیمارستان‌» اختصاص دارد. در بخش دوم «فوریت‌های طبی» از سوی نویسندگان کتاب تشریح شده‌است. در این فصل، مباحثی درباره نارسایی تنفسی، اغتشاش شعور و سکته مغزی گنجانده شده‌است.

«تظاهرات شایع بیماران» از جمله تپش قلب، درد قفسه سینه و درد و تورم مفاصل، موضوعی است که نویسندگان کتاب در بخش سوم به آن پرداخته‌اند.

در بخش چهارم «اختلالات چشم، گوش، بینی و گلو» بررسی می‌شود و در بخش پنجم نیز مبحث «درماتولوژی» و مسایل مربوط به معاینه کلی پوست تشریح شده‌است.

«هماتولوژی و اونکولوژی» عنوان ششمین بخش این کتاب پزشکی است که به طرح موضوعاتی درباره اختلالات گلبول‌های قرمز، شیمی درمانی سرطان و معرفی و ذکر علایم انواع سرطان‌های شایع اختصاص دارد. 

بخش‌های هفتم تا یازدهم این کتاب مرجع پزشکی، به شرح و بررسی موارد مربوط به «بیماری‌های عفونی»، «بیماری‌های قلب و عروق»، «پولمونولوژی»، «بیماری‌های کلیوی» و «بیماری‌های دستگاه گوارش» پرداخته‌اند. 

در بخش دوازدهم با عنوان «آلرژی، ایمونولوژی بالینی و روماتولوژی» بیماری‌های افزایش حساسیت فوری، نقص سیستم ایمنی اولیه، واسکولیت و انواع آرتریت بررسی شده‌اند.

نویسندگان در بخش‌های سیزدهم تا پانزدهم کتاب حاضر، به معرفی ویژگی‌ها و علایم مربوط به «اندوکرینولوژی و متابولیسم»، «نورولوژی» و «اختلالات روانپزشکی و سوء مصرف مواد» پرداخته‌اند. در بخش پانزدهم، به موارد مهمی همچون تاثیر داروهای روانپزشکی، اختلالات خوردن، الکلیسم و سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان، اشاره شده‌است.  

سه بخش پایانی کتاب نیز به تشریح «حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها»، «واکنش‌هاس سوء دارویی» و «مقادیر آزمایشگاهی» اختصاص دارند.
 
کتاب حاضر از سوی پنج پزشک متخصص و مدرس دانشگاه به نام‌های دن ال.لونگو، آنتونی س.فوسی، دنیس ال. کاسپر، استفان ال. هوسر، ج. لری جیمسون و جوزف لوسکالزو تالیف شده و دکتر عبدالرضا منصوری راد، افسانه آموزگار و مهشید نیک‌پور، زیر نظر دکتر منوچهر قارونی، آن‌را به فارسی ترجمه کرده‌اند. 
 
چاپ نخست ویراست هجدهم کتاب «دستنامه طب داخلی هاریسون» با شمارگان یکهزار و یکصد نسخه در یکهزار و 432 صفحه، به قیمت 45 هزار تومان از سوی نشر ارجمند منتشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها