یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۴
بررسی نقش امام علی(ع) در جریانات تاریخی صدر اسلام

کتاب «بررسی مختصر زندگی سیاسی اسلام مجسم، علی‌بن ابیطالب(ع)» به قلم علی‌محمد بشارتی تلاش می‌کند با به تصویر کشیدن زندگی سیاسی امیرالمومنین(ع) قدرت و نفوذ این امام بزرگوار را در جریانات تاریخی صدر اسلام به تصویر بکشد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نویسنده در شش فصل با عنوان‌های «علی‌بن ابیطالب(ع) کیست؟»،«هنجارشکنی اصحاب در زمان پیامبر(ص)»،«حیرت تاریخ»،«خلافت بر حق امیرالمومنین(ع)» و «محرومیت ماندگار» به بررسی زندگی سیاسی نخستین پیشوای شیعیان پرداخته، جریاناتی را که در زمان حیات حضرت علی(ع) رخ دادند و اتفاقات سیاسی زمان حیات این امام بزرگوار را بررسی کرده‌است.

اثر حاضر، کتابی مستقل درباره شخصیت امیرالمومنین(ع) است. این کتاب به زندگی سیاسی نخستین پیشوای شیعیان جهان از کودکی و نوجوانی و همچنین پیش از بعثت توجهی ویژه دارد. 

یکی از موضوعاتی که در کتاب  تبیین شده‌است، نقش بی‌بدیل امام علی(ع) در هجرت پیامبر(ص) و نقش بی‌نظیر ایشان در ثبات و تثبیت حکومت اسلامی در مدینه است.

یکی دیگر از ویژگی‌های کتاب این است که مقدمه آن درباره شخصیت امام حسن مجتبی(ع) نوشته شده‌است زیرا بررسی زندگی و عملکرد امام مجتبی(ع) به ویژه بررسی صلح‌نامه امام(ع) با معاویه بدون در نظر گرفتن مشکلات عدیده دوران خلافت امیرالمومنین(ع) کاری ناقص است. 

نویسنده کتاب همچنین تلاش کرده‌است با معرفی شخصیت امیرالمومنین(ع) و به تصویر کشیدن حوادث تاریخی، آن‌چه را که در دوران حیات امیرالمومنین(ع) رخ داد، بیان کند.

یکی از فصل‌های جذاب کتاب، فصلی است که به بیان داستان کودکی این امام بزرگوار اختصاص دارد. در این فصل تربیت تعیین‌کننده پیامبر(ص) که موجب بالندگی امیرالمومنین(ع) شد به همراه اتفاقاتی که در زمان نوجوانی این امام بزرگوار به ویژه در زمان بعثت پیامبر(ص) رخ دادند، برای مخاطب روایت شده‌است. 

یکی دیگر از مباحث جذاب این کتاب، شرح مساله «غدیر» است. نویسنده کتاب در این باره معتقد است:«یکی از زیباترین و پرشکوه‌ترین و شورانگیرترین حوادث تاریخ، حادثه غدیر خم است. اگر انگیزه اصلی خداوند از خلقت هستی را خدا محوری و به اهتزاز در آمدن پرچم توحید در بلندای عالم بدانیم، غدیر یک گام بلند، عملی و زیبا در همین راستا است، غدیر انجام خواست دیرین پروردگار سبحان در تداوم اهل‌البیت در رهبری مردم به سوی خدامحوری است.» 

کتاب «بررسی مختصر زندگی سیاسی اسلام مجسم، علی‌بن ابی طالب(ع)» با شمارگان شش هزار نسخه، در 349 صفحه و به قیمت یکصد هزار ریال از سوی انتشارات مجتمع فرهنگی عاشورا منتشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط