دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۰
«آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ» در راه است

«آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ» تالیف جعفر دیناروند درباره سیر تاریخی تکوین آموزش و پرورش در شوش از سال 1296 خورشیدی تاکنون و از مکتبخانه تا مدارس امروزی نوشته شده است. این کتاب به‌زودی از سوی انتشارات تراوا در اهواز منتشر می‌شود.-

دیناروند به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: «آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ» کتابی است که تالیف آن را به‌پایان رساندم و برای چاپ به‌دست انتشارات تراوا در اهواز سپرده‌ام. این کتاب تشکیل مکتبخانه‌ها در شوش از دوران جدید تا مدرسه‌های امروزی را شرح می‌دهد. 

این پژوهشگر درباره تاریخ شوش توضیح داد: تاریخ شوش در چند مرحله تقسیم می‌شود؛ دوران پیش از تاریخ، دوران باستان، دوران اسلامی و شوش جدید، دسته‌بندی تاریخی به‌شمار می‌رود که برای این سرزمین تاریخی در نظر گرفته شده است. پیش از این در کتاب «شوش و بزرگان آن» درباره مسایل پیش از اسلام و پس از آن تا دوران جدید پرداخته بودم. 

وی درباره «آموزش و پرورش شوش در گذر تاریخ» اظهار کرد: این کتاب به مکتبخانه‌ها، مدارس، معلم‌ها و افرادی که در حوزه تعلیم و تربیت فعال بودند، پرداخته و از 96 سال پیش  (1296 خورشیدی) تاکنون آن‌ها را معرفی و بررسی کرده است. در حال حاضر رییس آموزش و پرورش شوش، سید عباس سیدنور نام دارد که آخرین فرد در فهرست این کتاب قرار گرفته است. 

دیناروند درباره بخش‌های کتابش توضیح داد: پس از کلیات و مقدمه، «مکتبخانه‌ها»، «دبستان‌ها»، «دوره راهنمایی»، «دوره متوسطه»، «هنرستان‌های فنی»، «آموزش و پرورش در زمان جنگ» و «شهدا» بخش‌های کتاب را تشکیل می‌دهند. دلیل نوشتن این کتاب نیز علاوه‌بر بررسی سیر تاریخی آموزش و پرورش در این منطقه، علاقه به امور تربیتی و قدردانی از افرادی است که در زمینه آموزش و تربیت از گذشته تاکنون فعالیت کرده‌اند.

جعفر دیناروند، متولد 1334 در آبادان، دارای مدرک کارشناسی‌ارشد رشته تعلیم و تربیت از دانشگاه تربیت مدرس تهران و مدرس دانشگاه آزاد دزفول است. از آثار وی می‌توان به «اصول و فلسفه تعلیم و تربیت»، «شوش و بزرگان آن»، «ورزش شوش از آغاز» و «داستان‌های تربیتی» اشاره کرد. دیناروند 12 عنوان کتاب در دست نگارش دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها