دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۵
نخستین مراسم «تجلیل از پژوهشگران و مراکز تهران‌پژوهی»

نخستین مراسم «تجلیل از پژوهشگران، ناشران و مراکز تهران‌پژوهی» با حضور تهران‌پژوهان و با هدف تنظیم و ساماندهی، اسناد و فعالیت‌های این حوزه، همچنین تاسیس خانه تهران‌پژوهان برگزار می‌شود. نمایشگاهی از کتاب‌ها و عکس‌های تهران از دوره قاجار تا پهلوی نیز در این مراسم افتتاح خواهد شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به مناسبت هفته پژوهش، نخستین مراسم «تجلیل از پژوهشگران، ناشران و مراکز تهران‌پژوهی» با حضور تهران‌پژوهان و پدیدآورندگان آثار مکتوب فرهنگی، تاریخی و هنری مربوط به تهران چهارشنبه(27 آذرماه) در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تهران برگزار می‌شود. 

در این نشست تهران‌شناسان پیشکسوت و استادانی چون عبدالله انوار، ناصر تکمیل‌همایون، محمدرضا سحاب، احمد مسجدجامعی، همچنین علی‌اصغر محکی، رییس مرکز مطالعات شهرداری تهران سخنرانی خواهند کرد و درباره موضوع‌ها و مسایل تهران‌پژوهی، تنظیم و ساماندهی فعالیت‌های علمی در این زمینه و تصمیم‌گیری درباره تاسیس خانه تهران‌پژوهان گفت‌وگو می‌شود.
 
خانه تهران‌پژوهان قرار است به‌عنوان کانون و محل آشنایی، برقراری ارتباط و همکاری پژوهشگران با یکدیگر، ایجاد مرکزی برای جمع‌آوری اسناد، مدارک و آثار نوشتاری و نرم‌افزاری در این حوزه تاسیس شود. 

چگونگی حمایت و تشویق پژوهشگران و تعیین جایزه ویژه تهران‌پژوهی برای قدردانی از صاحبان بهترین آثار این حوزه نیز از دیگر مسایلی به‌شمار می‌رود که درباره آن در این برنامه تصمیم‌گیری می‌شود. همچنین از تهران‌پژوهان پیشکسوت مانند حسین کریمان، حجت بلاغی، ناصر نجمی، سعید نفیسی، یحیی ذکاء و جعفر شهری قدردانی خواهد شد. 

نمایشگاهی با بیش از 150 عنوان کتاب و اثر مکتوب تهران‌پژوهان در یک‌صد سال اخیر از افرادی چون سعید نفیسی، هوشنگ باختری، جعفر شهری، سید محمدتقی مصطفوی و کتاب‌های مصوری از فرشاد ابریشمی‌فر، داریوش تهامی، علیرضا نوروزی‌طلب همراه با مجموعه عکس‌های تهران از دوره قاجار تا اوایل پهلوی نیز در آغاز این مراسم افتتاح خواهد شد. نخستین این کتاب‌ها مربوط به سال 1315 اثر عبرت نایینی به‌شمار می‌رود. همچنین نمایشگاهی از عکس و آثار استادان تهران‌شناس با عنوان «آن یاران سفر کرده» نیز در بخش دیگری از این نمایشگاه برپا می‌شود.

نخستین مراسم «تجلیل از پژوهشگران، ناشران و مراکز تهران‌پژوهی» از ساعت 14 و 30 دقیقه تا 17 چهارشنبه (27 آذرماه) در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران به نشانی سعات‌آباد، بلوار دریا، چهارراه مطهری شمالی، کوی مروارید، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تهران برگزار خواهد شد و نمایشگاه نیز به‌مدت یک‌هفته تا چهارم دی‌ماه برای بازدید علاقه‌مندان برپاست. این نمایشگاه از ساعت 8 تا 16 پذیرای تهران‌دوستان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها