شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۷
هویت‌بخشی به شیعه ایرانی با معرفی سلمان فارسی

کتاب «سلمان فارسی؛ الگوی زندگی شیعی/ مهدوی» به قلم محمد رضایی آدریانی تلاش دارد با ارایه طرحی نو برای هویت‌بخشی به شیعه ایرانی زندگی شخصی این صحابه پیامبر(ص) را به مخاطبان معرفی کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب با عنوان‌هایی مانند «چرا سلمان؟»،«تولد یک ایرانی»،« مهم‌ترین انتخاب زندگی من»،«در جست‌وجوی نشانه‌ها»،«الگوی تقیه شیعه»،«آخرین سفر حج» و «میراث سلمان» با نثر روان و ساده داستان زندگی این صحابه ایرانی پیامبر (ص) را به تصویر کشیده است.

در اثر حاضر زندگینامه سلمان در قالب یک شبهه‌‌داستان هماهنگ با ادوار واقعی زندگی وی، با شیوه‌ای کاملا کاربردی روایت شده است.

نویسنده کتاب تلاش می‌کند تا در ابتدا به تعریف ایده «نسل سلمان» بپردازد و سپس  با استفاده از این تعریف بتواند الگویی را برای طراحی سبک زندگی مهدوی و الگوسازی مهدی زیستی برای شیعیان در عصر غیبت و دوره آخرالزمان ارایه دهد. 

در کتاب «سلمان فارسی؛ الگوی زندگی شیعی/ مهدوی» تلاش شده است تا مخاطب بر مبنای شخصیت سلمان فارسی به عنوان نقشه راه و بر اساس معارف و مباحث شیعی_ مهدوی، پاسخی جامع و علمی برای پرسش‌های اصلی و اساسی انسانی برسد و در نهایت، بتواند با استفاده از هویت این شخصیت، به الگویی جامع و دینی دست پیدا کرد. 

نویسنده در مقدمه کتاب درباره دلیل اتنخاب این شخصیت به عنوان الگوی رفتاری چنین می‌نویسد:«دلیل انتخاب این شخصیت در مقام بازشناسی الگو زندگی شیعی_ مهدوی این است که مباحث تربیتی، اخلاقی و هویتی در مرحله کاربردی‌سازی و دور کردن از فضای شعاری و خیال‌پردازی به معرفی الگو و نمونه نیازمند است؛ در گذشته، حال و آینده مسلمانان ایرانی و شیعی سلمان فارسی یک اسطوره بوده و خواهد بود.»

ویژگی شخصیت سلمان فارسی این است که او در مسیر کشف حقیقت به جست‌وجوی دین راستین در میان ادیان و مذاهب زمانه خود پرداخت و با طی کردن مراحل ایمان و سلوک تربیتی توانست برترین صحابه پیامبر(ص) باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های این کتاب «ضمیمه پایانی» آن است که با عنوان «رسالت‌ها،مسولیت‌ها، راهبردها» معارف مهدوی ناظر به مسایل و نیازهای مخاطب ایرانی را به صورت تخصصی و کاربردی در راستای هویت‌سازی اجتماعی به تصویر می‌کشد تا پژوهشگران و مخاطبان مهدویت با نگرشی شیعی بتوانند ارزش‌های مهدویت و غیبت را به خوبی تبیین کنند.

کتاب «سلمان فارسی؛ الگوی زندگی شیعی/ مهدوی» با شمارگان دو هزار نسخه، در 183 صفحه و به بهای 50 هزار ریال برای نخستین بار از سوی انتشارات بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط