شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۲
آلمانی‌ها دوباره به پروژه «نبرد من» هیتلر رو می‌کنند

انستیتو تاریخ معاصر مونیخ ـ برلین باوجودمخالفت ایالت بایرن همچنان در حال کار بر نسخه مشروح کتاب «نبرد من» اثر مشهور آدولف هیتلر است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، آندره‌آس ویرشینگ مدیر این انستیتو اعلام کرد: نوشته‌های هیتلر در جمهوری فدرال آلمان به تعداد زیاد به عنوان منابع ارزشمند تاریخ معاصر انتشار یافته‌اند.

علاوه بر این، «نبرد من» منبع اصلی تاریخ ناسیونال سوسیالیسم است. این انستیتو در نظر دارد اکنون نسخه‌ای مشروح را که حاصل زحمات مورخین است، به مسوولیت خود آماده کرده و با فرا رسیدن پایان ممنوعیت حق نشر آن در پایان سال 2015 آن را منتشر کند. از آنجا که از زمان پایان جنگ تاکنون حق نشر این کتاب در اختیار ایالت بایرن بوده، این ایالت تاکنون مانع انتشار چاپ جدید این کتاب شده‌است.

ویرشینگ همچنین افزود: یکی از آرزوهای همیشگی در زمینه تحقیقات تاریخ معاصر بهره‌برداری علمی از «نبرد من» بوده که تا کنون اتفاق نیفتاده‌است. همچنین دانشمندان این اثر جدید را که سال‌هاست در دست تهیه است، به عنوان متنی با اهمیت برای درک این کتاب تلقی می‌کنند. «نبرد من» هم اینک در خارج از آلمان، در مغازه‌های کتاب‌های دست دوم و در شبکه اینترنت به راحتی قابل دسترسی است. از دید ما باید در اسرع وقت یک نسخه مشروح علمی همراه با دیدگاهی انتقادی و روشنگرانه برای مقابله با عرضه کنترل نشده این کتاب منتشر شود.

از سوی دیگر با آن که پیش‌تر مارکوس زودر وزیر دارایی ایالت بایرن پیشنهاد انتشار چنین اثری را مطرح کرده و در زمینه پرداخت بخشی از هزینه های آن نیز قول‌هایی داده‌بود، اکنون ایالت بایرن اعلام کرده‌است که دیگر به لحاظ مالی از انتشار این پروژه حمایت نخواهد کرد.

انجمن وکلای آلمان در برلین نیز از این پروژه انتقاد کرده و در برابر رواج اثری فاقد تفسیر علمی هشدار داد. به عقیده اعضای این انجمن با فرا رسیدن سال 2015 و انقضای اعتبار حق کپی رایت این کتاب باید در این زمینه فکر کرد که چگونه می‌توان موجودیت متن‌های فاقد تفسیر علمی را محدود کرد. انتشار یک نسخه مشروح ، آن‌گونه که این انستیتو در نظر دارد، در روشنگری در زمینه این کتاب سهم خواهد داشت.

از سوی دیگر، موضع اتخاذشده از سوی ایالت بایرن از سوی پارلمان ایالتی با انتقاد مواجه شده، زیرا دولت به این ترتیب یک تصمیم عمومی را نادیده گرفته‌است. الیور یورگ نماینده مجلس و مدیر کمیسیون عالی این راه و روش را به هیچ وجه خوب ندانست. ایزابل زاخاریاس، سیاستمدار، با خشم این اقدام را یک سیر قهقرایی برشمرد. همچنین هورست زهوفر نخست‌وزیر و تنی چند از اعضای کابینه نیز از دیگر معترضان این تصمیم بودند.

اما در این میان، شارلوته کنوبلوخ رییس اسبق انجمن مرکزی یهودیان از این تصمیم استقبال کرد و گفت: اثر هیتلر سرشار از نفرت و تحقیر انسانیت و طبق نظر کارشناسان پر از امر واقع تحریک انسان‌ها با سخنان عوامفریبانه است. کنوبلوخ در حاشیه سفر سال 2012 خود به سرزمین‌های اشغالی با بازماندگان اردوگاه‌های کار اجباری که به شدت انتشار این کتاب را به باد انتقاد گرفته بودند، به صحبت پرداخته بود. 

آدولف هیتلر کتاب «نبرد من» را در سال 1924 در زمان حبس‌اش در لندزبرگ در ایالت بایرن به رشته تحریر درآورد. این کتاب به عنوان سنگ‌بنای ایدئولوژی ترور در حکومت نازی به شمار می‌رود و در دوران حیات هیتلر میلیون‌ها نسخه از آن به چاپ رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها