جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۰
«رازی در میان نیست» پیتر بروک در پله چهارم

کتاب «رازی در میان نیست» با عنوان فرعی «انديشه‌هايی درباره بازيگری و تئاتر» نوشته پیتر بروک با ترجمه محمد شهبا به چهارمین انتشار خود رسید. چاپ نخست این کتاب در سال 1383 منتشر شده بود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اين كتاب مجموعه نوشتارهای پیتر بروک، کارگردان شهیر تئاتر انگلیسی، درباره هنر بازيگری و تئاتر است كه طی آن تجارب و ديدگاه خود را در باره «نمايش» با مخاطبان در میان می‌گذارد. 

این کتاب سه فصل دارد که به ترتیب عبارتند از «فریبکاری ملال»، «ماهی زرین» و «رازی در میان نیست». به عنوان مثال بخشی از دیدگاه‌های بروک درباره ماهیت تئاتر به این صورت است: «... برای این به تئاتر می‌رویم که زندگی را تماشا کنیم، ولی اگر زندگی بیرون از تئاتر با زندگی درون تئاتر تفاوتی نداشته باشد تئاتر اصلا بی‌معناست و اجرای آن بیهوده است. ولی اگر بپذیریم که زندگی درون تئاتر آشکارتر و پرشورتر از زندگی بیرون است، آن‌گاه می‌توان دید که این زندگی همان زندگی بیرون است و هم چیزی دیگر... زندگی درون تئاتر ملموس‌تر و فشرده‌تر است زیرا غلیظ‌تر است.» 

نخستین انتشار این کتاب در سال 1383 با شمارگان سه هزار نسخه و بهای 850 تومان منتشر شده بود. 

چهارمین چاپ «رازی در میان نیست» با عنوان دوم «انديشه‌هايی درباره بازيگری و تئاتر» نوشته پیتر بروک و ترجمه محمد شهبا با شمارگان هزار نسخه، 112 صفحه و بهای چهار هزار تومان از سوی انتشارات هرمس روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

چاپ پیشین این کتاب نیز در سال 1389 با شمارگان هزار نسخه و بهای هزار و 800 تومان منتشر شده بود. 

پیتر بروک متولد سال 1925 کارگردان نوآور تئاتر و سینمای بریتانیایی است. «شکنجه و قتل ژان-پل مارا، به‌نمایش درآمده توسط ساکنان تیمارستان شارنتون، به کارگردانی مارکی دوساد»، «گربه روی شیروانی داغ»، «رویا در شب نیمه تابستان»، «ادیپ شاه»، «ماهاباراتا»، «گردهم‌آیی پرندگان» و «ارگاست در پرسپولیس» نام مهم‌ترین تئاترهای اجرا شده به کارگردانی بروک است. 

«فضای خالی»، «نقطه عطف؛ چهل و شش سال زندگی تئاتری پيتر بروک»، «زندگی من در گذر زمان»، «در جست‌وجوی شکسپیر» و «در گشوده: با مقدمه‌ اختصاصی پيتر بروک برای مخاطبان ايرانی» از کتاب‌های منتشر شده بروک در ایران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط