سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴
تاریخ مذهبی با روایت تصویر ماندگارتر می‌شود

نویسنده کتاب «چهل طوفان» گفت: یکی از ویژگی‌های کتاب «طوفان البکاء فی مقاتل الشهدا» استفاده از تصویر برای روایت کردن داستان‌های عاشورایی است چون زبان هنر و تصویر به مخاطب کمک می‌کند با داستان ارتباط بهتری برقرار کند.-

علی بوذری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: کتاب «طوفان البکاء فی مقاتل الشهدا» کتاب مذهبی هنری است که به قلم محمد ابراهیم محمد باقر جوهری سال 1250 قمری در قزوین تالیف و سال 1258 قمری مصادف با دوران قاجار برای نخستین بار در ایران منتشر شده است. کتاب «چهل طوفان» به بررسی تصاویر چاپ سنگی كتاب «طوفان البکاء فی مقاتل الشهدا» می‌پردازد.

این محقق و نویسنده با بیان این‌که «طوفان البکاء فی مقاتل الشهدا» منبع مهمی برای مداحان بوده است و در دوران قاجار به طور مکرر منتشر شد، عنوان کرد: این کتاب تاکنون 68 بار چاپ شده که 58 بار آن به صورت مصور بوده است که این آمار، رکورد بی‌نظیری در حوزه کتاب‌های چاپ سنگی و سربی است چون هیچ‌یک از کتاب‌های چاپ سنگی و سربی به این تعداد مصور نشده است. 

وی با بیان این‌که کتاب «چهل طوفان» چهل چاپ منتخب دوره قاجار از کتاب «طوفان البکاء فی مقاتل الشهدا» را شامل می‌شود، گفت: اثر حاضر درباره زندگی پیامبر اکرم (ص)، حضرت زهرا (س) و امام حسین(ع) و قیام عاشورا است. 

این نویسنده حوزه دین عنوان کرد: بخش زیادی از این کتاب به زندگی امام حسین(ع)، واقعه کربلا و اتفاقات پیش و بعد از قیام عاشوار اختصاص دارد.

بوذری گفت: این کتاب نه تنها به واقعه کربلا و قیام امام حسین(ع) می‌پردازد، بلکه خروج مختار ثقفی و قیام احمد صفاح را نیز دربر می‌گیرد و به همین دلیل  به عنوان یک کتاب دینی بسیار مورد قبول بوده است.

وی با بیان این‌که از کتاب «طوفان البکاء فی مقاتل الشهدا» می‌توان به عنوان یک کتاب مقتل معتبر در دوران قاجار نام برد، گفت: مردم در دوره‌های گذشته تاریخی به ویژه دوران قاجار با توجه به رواج نقالی و داستان‌سرایی از کتاب‌های داستانی دینی استقبال قابل توجهی می‌کردند.

بوذری اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مهم کتاب «طوفان البکاء فی مقاتل الشهدا» این بود که بین همه اقشار جامعه طرفدار داشت و  معدود افرادی که باسواد بودند این کتاب را می‌خواندند و برای دیگران روایت می‌کردند.

کتاب «چهل طوفان» در 464 صفحه از سوی انتشارات کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط