جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۲
انتشار جلد نخست «اقتصاد سیاسی ایران»

کتاب «اقتصاد سیاسی ایران» به قلم کاووس واضحی با موضوع محوری ساختارهای پیشاسرمایه‌داری در اقتصاد ایران به همت انتشارات صمدیه منتشر شد.-

کاووس واضحی نویسنده این کتاب به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: این اثر، نخستین جلد از مجموعه چهار جلدی «اقتصاد سیاسی ایران» است که با نگرش کلی به مفهوم و مولفه‌های کم‌توسعه‌یافتگی ایران، نظريه‌هاي مربوط به شيوه توليد دهقاني و تفاوت آن با شيوه توليد سرمايه‌داري و آينده اقتصاد دهقاني به تحليل اوضاع اقتصادي و اجتماعي ايران می‌پردازد.

وی عناوین این چهار جلد را به ترتیب «ساختارهای پیشاسرمایه‌داری در اقتصاد سرمایه»، «مفهوم شیوه تولید سرمایه‌داری»، «ساختارها و مصادیق کشاورزی ایران با توجه به شیوه تولید» و «شیوه تولید آسیایی» عنوان کرد و گفت: با توجه به این‌که شیوه تولید در مناسبات اجتماعی، موضوعی بسیار مهم و کلیدی است، در جلد نخست این کتاب سعی شده در نخستین گام به تعریف شیوه‌های تولید و نقش ساختارهای اقتصادی در نهادهای مختلف از جمله نهادهای سیاسی، حقوقی و اجتماعی در جامعه ایران پرداخته شود. 

این نویسنده ادامه داد: برای شناخت انواع شیوه‌های تولید و کارکرد آن‌ها، سعی شده است در این کتاب بحث مورد نظر از شیوه تولید کشاورزی آغاز و با تمرکز بر قشر دهقانان و خرده بورژوازی به پایان برسد و به این سوال اصلی مبنی بر این‌که آیا در ایران تنها شیوه تولید، شیوه سرمایه‌داری بوده است که براساس آن پیشنهادهایی تنظیم و جایگاه‌ها و برنامه‌های اقتصادی تهیه می‌شود؟ پاسخ داده شود. 

واضحی در توضیح این مطلب عنوان کرد: در این کتاب برای روشن کردن این ساختارهای تولید به ابعاد پیشاسرمایه‌داری در اقتصاد ایران می‌پردازم و این عقیده را با برخی متفکران که در ایران تنها شیوه تولید، سرمایه‌داری بوده است، مطرح خواهم کرد. به همین منظور، عمدتا در جلد نخست به مسایلی مانند مفهوم دهقان، ریشه این واژه و کارکرد آن در طول تاریخ پرداخته می‌شود. 

وی ویژگی مهم این کتاب را این‌گونه توضیح داد: در این کتاب برای نخستین‌بار طبقات اجتماعی به طور دقیق در بخش کشاورزی مشخص شده و در ادامه با رفتارشناسی طبقه دهقان این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است که طبقه دهقانان به دلیل ویژگی‌هایی که دارند در طول تاریخ گرایش‌ها و عکس‌العمل‌های سیاسی خاصی را از خود نشان داده‌اند. 

وی افزود: مطالعه این کتاب می‌تواند با کمک به شناخت جایگاه تاریخی ایران، ما را به این نتیجه برساند که از نظر سیاسی و تحرکات دموکراسی، به دنبال آزادی و حقوق بشری از نوع بورژوازی باشیم نه بالاتر از آن. 

این اقتصادان مخاطبان این اثر را روشنفکران جامعه و پژوهشگران این حوزه دانست و ادامه داد: در این اثر سعی بر آن بوده است از منابع لاتین و دست اول و همچنین منابع تاریخی و جامعه‌شناسی به طور وسیعی استفاده شود. 

جلد نخست کتاب «اقتصاد سیاسی ایران» نوشته کاووس واضحی در 336 صفحه، با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 17 هزار تومان در آخرين روزهاي پاييز از سوی انتشارات صمدیه منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها