سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۸
«از جامعه ایرانی تا میهن ترکی» وارد بازار کتاب شد

«از جامعه ایرانی تا میهن ترکی» به‌قلم علی کالیراد، زندگینامه فکری و سیاسی احمد آقایف است. این شخصیت در زمره روشنفکرانی به‌شمار می‌رود که فعالیت‌های سیاسی و مطبوعاتی وی نه‌تنها در زادگاهش قفقاز بلکه در ترکیه و ایران نیز اثرگذار بود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «از جامعه ایرانی تا میهن ترکی: زندگینامه فکری و سیاسی احمد آقایف، 1869-1939» به‌قلم علی کالیراد به زندگی احمد آقایف از نخستین منادیان و نظریه‌پردازان ملی‌گرایی ایرانی پرداخته‌است. این شخصیت بعدها به یکی از بنیانگذاران و فعالان سرشناس جنبش تُرک‌گرایی بدل شد. با وجود نقش‌آفرینی احمد آقایف در تحولات فکری و سیاسی جمهوری آذربایجان و ترکیه، همچنین پیوندهای وی با ایران و روشنفکران ایرانی، زندگی و آثار او در قیاس با دیگر روشنفکران هم‌دوره‌اش، کمتر از سوی پژوهشگران مورد توجه قرار گرفته‌است. 

این کتاب در پنج فصل «ایرانی که یک جوان قره‌باغی در پاریس ساخت»، «قلم تیغی است بس آخته»، «وقتی راه مدرنیته از توران می‌گذرد»، «آرزوهای شیرین، حقیقت‌های تلخ» و «از کعبه آنکارا تا غربت استانبول» تدوین شده‌است. 

کاوه بیات در یادداشتی نوشته است: «از جامعه ایرانی تا میهن ترکی زندگینامه فکری و سیاسی یکی از چهره‌های نامدار خانات قراباغ است. احمد آقایف که در آغاز در مقام عضوی از یک جهان ایرانی، هر چند عضوی به دورمانده از پیکر اصلی و تحت اشغال روسیه، در جستجوی کیستی و چیستی خود برآمد، در نهایت به‌گونه‌ای که در این بررسی در توصیف و توضیح آن سعی شده‌است، بر آن شد جایگاه خود را در عرصه‌ای دیگر، یعنی جهان تُرک بیابد. این کتاب در کنار توصیف و توضیح این فرایند فکری و سیاسی در عین حال از تحولات و رخدادهای قفقاز در سال‌های پایانی جنگ نخست جهانی  و انقلاب روسیه و همچنین گوشه‌ای از تحولات ترکیه در آستانه تبدیل به یک جمهوری نوپا نیز تصویر در خور توجهی به‌دست می‌دهد.» 

نویسنده کتاب نیز درباره اثرش می‌نویسد: «پژوهش حاضر از طریق گزارش زندگی احمد آقایف کوشیده‌است  سرگذشت بخشی از روشنفکران مسلمان در اواخر سده نوزدهم و اوایل سده بیستم را روایت کند. وی به دورانی تعلق داشت که بسیاری از مرزهای سیاسی و فرهنگی در آن عهد ترسیم شدند. آقایف در زمره طراحان این مرزهای نوین بود، مرزهایی که تا به امروز میلیون‌ها نفر در چارچوبشان به دنیا آمده‌اند و از دنیا رفته‌اند. تتبع در حیات فکری احمد آقایف به واقع محملی بود برای من جهت کندوکاوی در تبارشناسی نوگرایی و نوسازی در جهان اسلام.» 

چاپ نخست کتاب «از جامعه ایرانی تا میهن ترکی: زندگینامه فکری و سیاسی احمد آقایف، 1869-1939» از مجموعه «آسیای میانه و قفقاز» به‌قلم علی کالیراد در 304 صفحه، شمارگان یکهزار و یکصد نسخه و قیمت 15 هزار تومان از سوی شرکت نشر و پژوهش شیرازه کتاب با همکاری پردیس دانش راهی بازار کتاب شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها