سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۷
امپراتوری اشکانیان و ساسانیان به نشر فرزان‌روز می‌آیند

نشر فرزان‌روز، دو کتاب با عنوان‌های «امپراتوری ساسانی» تالیف تورج دریایی و «امپراتوری اشکانی و اسناد و منابع آن» با گردآوری «یوزف ویزهوفر» را به‌زودی به بازار کتاب می‌فرستد./

مدیر روابط عمومی نشر فرزان‌روز به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: دو کتاب از این انتشارات به‌زودی راهی بازار کتاب خواهد شد. این کتاب‌ها در حوزه ایران باستان و دو شاهنشاهی اشکانی و ساسانیان است. کتاب «امپراتوری اشکانی و اسناد و منابع آن» گردآوری «یوزف ویزهوفر» با ترجمه خشایار بهاری، هوشنگ صادقی، آرزو رسولی و فرید جواهرکلام در 6 فصل زیر چاپ می‌رود.

ریما میناسیان درباره فصل‌بندی کتاب نیز بیان کرد: این کتاب با سرفصل‌های «اسناد باستان‌شناختی درباره امپراتوری اشکانیان»، «اسناد (نوشتاری) از ایران و میان‌رودان»،‌ «نوشته‌های یونانی و رومیِ باخترزمین»، «نوشته‌های ارمنی و چینی»، «شواهد سکه‌شناختی اشکانیان و هند و پارتیان» و «مدارکی راجع به بخش‌های امپراتوری و شهرهای اشکانی» تدوین شده‌است.

وی توضیح داد: دوران فرمانروایی پارتیان برخاسته از دودمان «ارشک» اهمیت بسیاری برای تاریخ خاور نزدیک در عهد باستان دارد که بررسی و بازنمایی آن تا امروز همچون فرزند ناتنی پژوهش باقی‌مانده‌است. این شاهنشاهی به‌عنوان هماورد بزرگ خاوری حکومت‌های هلنیستی و امپراتوری روم، دربرگیرنده قلمروی به‌شمار می‌رفت که از آسیای مرکزی تا خلیج فارس و از هند تا فرات گسترده بود. 

مدیر روابط عمومی نشر فرزان‌روز به ویژگی کتاب «امپراتوری اشکانی و اسناد و منابع آن» اشاره کرد و گفت: این کتاب برپایه نتیجه‌های به‌دست آمده در پژوهش‌های هخامنشیان تدوین شده و به ایجاد دیدگاه‌های جدیدی برای تاریخ دوره اشکانی کمک می‌کند. همچنین به‌دلیل گردآوری مجموعه آگاهی‌های مربوط به اشکانیان و بازگویی برداشت‌های مطرح پژوهشگران درباره تاریخ و فرهنگ این دوره، نوشته شده که برخی دیدگاه‌های متضاد و حتی گاه نامتعارف در کتاب بازتاب دارد.

میناسیان با اشاره به کتاب «امپراتوری ساسانی» نیز اظهار کرد: این کتاب تالیف تورج دریایی با ترجمه خشایار بهاری در پنج فصل با عنوان‌های «تاریخ سیاسی ایران و اَنیران»، «جامعه ایرانشهر»، «دین شاهنشاهی ساسانی: آیین زردشت، مانی، یهود و مسیح»، «زبان‌ها و متن‌های باقی‌مانده» و «اقتصاد و نهادهای ایرانشهر ساسانی» همراه با نقشه، تبارنامه، کتابشناسی، شرح تصاویر فصل‌های کتاب و نمایه گردآوری شده‌است.

در معرفی پشت جلد کتاب آمده‌است: «شاهنشاهی ساسانی از سده سوم تا سده هفتم میلادی سرزمین گسترده‌ای را از مرزهای هند و چین در شرق تا میان‌رودان در غرب دربرمی‌گرفته و جامعه ساسانی مانند ایران امروز دربردارنده گروه‌های مختلفی از مردمان با زبان‌ها و ادیان مختلف بوده‌است. اما علیرغم تفوق نظامی در منطقه و تمدن درخشان آن در دوران باستان متاخر و اثرگذاری شگرف آن در تمدن‌های هم‌دوران خود و حتی حکومت‌های بعدی در اوایل دوران اسلامی، به لحاظ مطالعات باستان‌شناختی بسیار مورد بی‌توجهی بوده‌است. هدف نویسنده دکتر تورج دریایی جبران این کمبود و نگارش کتابی مجمل شامل تاریخ سیاسی، تمدن، جامعه، زبان، دین، اقتصاد، سازمان اداری و ادبیات ساسانیان با توجه به آخرین اسناد و برداشت‌های باستان‌شناختی بوده‌است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها