یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۴
انتشار «روز‌نوشت شهید حسن باقری»

«روز‌نوشت شهید حسن باقری» عنوان کتابی است که به چهارسال یادداشت‌‌نویسی شهید حسن باقری از سال 1357 به بعد می‌پردازد. این کتاب به‌زودی از سوی مرکز نشر آثار شهید حسن باقری منتشر می‌شود./

مسوول مرکز نشر آثار شهید حسن باقری به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: کتاب «روز‌‌نوشت شهید حسن باقری» به زودی از سوی این مرکز منتشر خواهد شد.

سردار فتح‌الله جعفری درباره این کتاب توضیح داد: «روزنوشت شهید حسن باقری» در بردارنده یادداشت‌های روزانه این شهید در سال‌های 57 تا 58 و سپس، 60 تا 61 است. این خاطرات در سالنامه ثبت شده بودند و مرکز نشر آثار شهید حسن باقری نتوانست یادداشت‌های او در سال 1359 را به دست بیاورد.

وی افزود: یقین داریم که این یادداشت‌ها وجود دارند اما در اختیار خانواده شهید باقری نیست و امیدواریم افرادی که یادداشت‌های سال 1359 شهید باقری را در اختیار دارند، آن را در اختیار موسسه شهید حسن باقری قرار دهند.

مسوول مرکز نشر آثار شهید حسن باقری درباره محتوای این یادداشت‌های شهید باقری توضیح داد: این یادداشت‌ها به موضوع‌های متنوعی می‌پردازد و شامل موضوع‌های با اهمیت جنگ تحمیلی، رویداد‌های اجتماعی، خانوادگی و حتی تحلیل‌های او از مسایل جاری آن روزگار کشور می‌شود.

وی با بیان این‌که گویا‌سازی و گردآوری یادداشت‌ها به کوشش«مرکز نشر آثار شهید حسن باقری» انجام شده، گفت: احمد دهقان این یادداشت‌ها را تدوین کرده‌است.

به گفته سردار جعفری، «روز‌نوشت شهید حسن باقری» در بیش از 400 صفحه، قطع وزیری و با جلد سخت به زودی منتشر می‌شود و احتمالاً در روز شهادت وی (نهم بهمن‌ماه) رونمایی خواهد شد.

غلامحسین افشردی (حسن باقری) بیستم اسفندماه سال 1334 در تهران به دنیا آمد. وی در كمیته استقبال از حضرت امام خمینی(ره) و سپس كمیته انقلاب اسلامی و برخی نهادهای دیگر انقلابی فعالیت داشت و با انتشار روزنامه جمهوری اسلامی، همكاری با این روزنامه را آغاز كرد.

حسن باقری سال 1358 وارد دانشگاه شد و تحصیل در رشته حقوق قضایی دانشگاه تهران را آغاز كرد اما با آغاز جنگ تحمیلی، راهی جبهه‌های جنوب ایران شد. تاسیس و راه‌اندازی واحد اطلاعات و عملیات رزمی، بایگانی و ترجمه اسناد جنگ و بخش شنود بی‌سیم‌‌های دشمن، طراحی گردان‌های رزمی و سازمان نفرات و تجهیزات و ادوات رزمی و واحدهای پشتیبانی، از فعالیت‌های این دوره‌اند.

فرماندهی محورهای جنوب و دارخوین در عملیات ثامن‌الائمه(ع)، معاونت فرماندهی عملیات طریق‌القدس، فرماندهی قرارگاه نصر در چند عملیات فتح‌المبین، بیت‌المقدس و رمضان، فرماندهی قرارگاه كربلا و جانشینی فرماندهی كل قرارگاه‌های جنوب و یگان زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مهم‌ترین سمت‌های حسن باقری در دفاع مقدس بوده‌اند. 

شهید سرلشگر غلامحسین افشردی (حسن باقری) نهم بهمن‌ماه 1361، در حال شناسایی در منطقه عملیاتی والفجر مقدماتی (فكه ‌ـ چزابه) به شهادت رسید.

«گزارش روزانه جنگ: شش ماهه دوم 1359»، «گزارش روزانه جنگ: شش ماهه دوم 1360»، «گزارش روزانه جنگ: شش ماهه نخست 1361»، «گزارش روزانه جنگ: شش ماهه نخست 1360»، «گزارش روزانه جنگ: شش ماهه دوم 1361» و کتاب «حسن باقري: روايت زندگي» آثاری‌اند که تاکنون مرکز نشر آثار شهید حسن باقری درباره این فرمانده سال‌های جنگ‌تحمیلی به چاپ رسانده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها